Studenten organiseren tentoonstelling op de loopbrug van de UB

Mensen in ontwikkelingslanden zijn heus niet alleen maar arm en zielig. Vanuit die gedachte organiseren zeven studenten een expositie op de loopbrug tussen de Universiteitsbibliotheek en het Educatorium.

“Weet je, in Kenia hebben studenten bedacht dat je met de dynamo van een fiets je telefoon kan opladen.” Het is een van de voorbeelden van innovatieve ideeën uit minder ontwikkelde landen die studente Nienke Verhoeks noemt .

Nienke en zes andere studenten organiseren tussen 4 en 8 juni in het kader van het honoursprogramma Young Leaders League een tentoonstelling over innovatie in ontwikkelingslanden. Op de loopbrug tussen de universiteitsbibliotheek en het Educatorium laten ze foto’s en filmpjes van slimme en grappige innovaties zien. Ook zijn ze van plan een fiets na te bouwen die telefoons kan opladen.

Wat is de boodschap van de tentoonstelling?
Nienke Verhoeks: “Mensen denken dat mensen in ontwikkelingslanden heel zielig zijn. Ze denken al snel aan Biaffra-buikjes en vreselijk armoede. Wij willen graag een heel andere kant laten zien. In ontwikkelingslanden wordt vaak op een heel creatieve manier geïnnoveerd.”

Op jullie website staat dat jullie het perspectief van studenten pogen te veranderen.
“Ja, klopt. Ook studenten zien vaak maar één kant van ontwikkelingslanden. We staan met onze tentoonstelling op de loopbrug, en daar komen veel studenten langs. Door ze te confronteren met onze expositie hopen we dat ze anders gaan denken.”

Je jaar bij de Young Leaders League zit er bijna op. Wat is het meest leerzame geweest?
“Dat ik uit mijn comfort zone ben getrokken. In de rest van het onderwijsprogramma ben je meer aan het volgen. Professoren vragen niet zo snel om iets extra’s te doen. Je doet er pas wat bij als je in de studentenraad zit, in het bestuur van vereniging gaat, of een extracurriculair honoursprogramma als de Young Leaders League doet. Dan leer je pas de leiding te nemen.”

Ruim 70 studenten begonnen dit studiejaar aan de Young Leaders League (YLL), een nieuw honoursprogramma voor talentvolle masterstudenten. Dit zijn projecten van andere YLL-studenten:

• Een sportgroep binnen het Asielzoekerscentrum Utrecht om geluk en vrolijkheid te bevorderen.
  • Een site over succesvol crowdfunden
  • Een online platform dat studenten en professionals wil koppelen voor een meeloopdag.
  • Een toiletrol met zaadplantjes, zodat mensen hun gebruikte papier weer terug planten.
  • “Joined for dinner”, een Facebookpagina waar mensen kunnen afspreken om samen huisgemaakte maaltijden te eten.
  • Youtrecht, stimuleert ontmoetingen tussen studenten en verschillende andere mensen uit Utrecht.
  • Stairway to Health: een groep die studenten wil aansporen om vaker de trap te nemen, en niet de lift.