Studenten in Overvecht niet ‘op straat gezet’

Foto: Google Maps

Het gaat om ongeveer 250 studenten met een tijdelijke huurovereenkomst. Uiterlijk 23 januari 2017 moesten zij hun kamer verlaten. Dit kregen zij in september 2016 te horen. Een deel vertrok daarom al eerder. Na hun vertrek kwamen er opnieuw studenten te wonen, ondergebracht door VPS. Zij wonen er anti-kraak tot de flats gerenoveerd worden. De overige flats aan de Camera Obscuradreef, Vader Rijndreef en van Brammendreef zijn nog wel in beheer van de SSH.

Volgens SSH-woordvoerder Jesse van Mourik zijn de studenten niet ‘op straat gezet’, zoals wordt beweerd door de CDA-fractie in de gemeenteraad. “We wisten ver van tevoren wat de einddatum van de overeenkomst zou zijn. De huurders hadden daarom in dit geval een opzegtermijn van vijf maanden, normaal is dat drie maanden. Dus er was voor de studenten meer tijd om iets nieuws te zoeken.” Ook zegt de SSH geholpen te hebben met het vinden van een nieuw onderkomen en konden de huurders urgentie aanvragen waardoor zij voorrang kregen binnen het aanbod van de SSH.

De studentenhuisvester had de panden vanaf 2012 tijdelijk in beheer. Net als de flats aan de Camera Obscuradreef, Vader Rijndreef en van Brammendreef die ook op de lijst staan om gerenoveerd te worden, Originele Eeigenaar Mitros wil de flats een opknapbeurt geven. Tot die tijd konden de studenten er wonen. Volgens woordvoerder Kim Roetert van Mitros was bij alle partijen bekend dat er een einddatum aan de verbintenis zat. “Om te voorkomen dat een leegstaande flat vandalen en krakers aantrekt, wonen er nu opnieuw studenten. Zij hebben een antikraak overeenkomst, geen huurcontract”, aldus Roetert.

De lokale CDA-fractie sprak eind maart zijn verbazing uit over deze gang van zaken. “De studenten moesten op een ongelukkig moment hun kamer uit”, vertelt Bert-Jan Brussaard. “Namelijk in een periode dat veel mensen op zoek gaan naar een kamer.” Ook is de fractie van mening dat de huuropzegging onnodig was, omdat de renovatiewerkzaamheden op zich lieten wachten. Een deel van de gedupeerden heeft, volgens hem, nog steeds geen nieuw onderkomen. “Het zou netjes zijn als de nieuwe verhuurder deze mensen een kamer in het oude complex aanbiedt.” Mocht dit gebeuren, komen de oude huurders niet terug op hun oude adres. “Vanwege juridische regels mag dit niet, maar ze kunnen wel een deur verderop wonen.”

Mitros heeft de situatie ook aan de gemeente uitgelegd. In het gesprek gaf het bedrijf aan dat het voor de buurt beter is dat de flats deels bewoond blijven tijdens de werkzaamheden.

Tags: ssh | overvecht