Studenten Rebo-raad bedenken plan voor UU-fiets

Geen OV- maar een Rebo-fiets om studenten uit de bus te krijgen, foto DUB

De faculteiten zijn vanaf 2018 zelf verantwoordelijk voor het terugdringen van hun CO2-uitstoot. De faculteitsdirectie vroeg daarom de faculteitsraad om met ideeën te komen. Volgens de studenten in de raad is er zowel binnen als buiten de panden winst te behalen voor de universiteit. Eén van hun ideeën is het beschikbaar stellen van een fiets voor studenten. Nu maken studenten vaak gebruik van het openbaar vervoer om naar andere gebouwen in de binnenstad te gaan of om in De Uithof te komen.

“Bij rechtsgeleerdheid is al een systeem dat daar op lijkt”, vertelt Marieke Pechtold, lid van de faculteitsraad van Rebo. Vanwege de verbouwing van Achter Sint Pieter 200 verhuizen medewerkers naar Rijnsweerd. “Medewerkers kunnen een fiets van de faculteit lenen. Het zou handig zijn als er ook zoiets voor studenten komt.”

Lenen via de collegekaart
Over de precieze invulling van het plan is nog niet nagedacht. “De plannen waarmee we zijn gekomen, hebben we in ongeveer 20 minuten bedacht”, legt Marieke uit. Maar ze heeft al wel een idee hoe het er uit moet komen te zien. “Het zou mooi zijn dat er een rijtje fietsen klaarstaat wanneer je een gebouw uitkomt, deze gratis kan meenemen met je collegekaart en je fiets neer kunt zetten bij het gebouw waar je moet zijn.” Volgens Pechtold kan zo’n systeem gebruikt worden om naar de verschillende gebouwen in de binnenstad te gaan. Of naar het USP, wanneer de colleges daar gegeven worden. “Het zou ook fijn zijn wanneer er een dienst komt die de fietsen ook weer terug kan brengen naar hun originele plek”, fantaseert ze.

De raadsleden willen deze fietsen voor studenten gratis aanbieden. Op vertoning van hun digitale collegekaart kunnen ze er één lenen. Het feit dat de fiets gratis is, is volgens de studenten het grote voordeel. Want een OV-fiets kost 3,85 euro per keer dat je ‘m meeneemt. Om een USP-campusbike te mogen gebruiken, betaal je 10 euro per maand. Los van de kosten om er een te gebruiken. Bovendien is de campusbike alleen voor medewerkers en niet voor studenten.

Zelf zou Marieke niet zo snel gebruik maken van een dergelijk systeem. “Ik woon in Utrecht en heb zelf een fiets. Maar die wordt soms gestolen.” Ze ziet de leenfietsen eerder als iets handigs voor studenten die niet in de stad wonen en nu nog de bus pakken wanneer ze naar een andere locatie moeten.

Naast een duurzame oplossing om tussen gebouwen te reizen, kwamen de raadsleden met een aantal andere oplossingen om minder broeikasgassen uit te stoten. “We hebben onder meer voorgesteld om dubbelglas te plaatsen in de vensters van het gebouw aan de Bijlhouwerstraat. Daar is het ‘s winters altijd koud en staat de verwarming te loeien.” Naast de verwarming is er ook met het licht winst te behalen. Onder andere door de sensoren beter af te stellen, denken de studenten van de faculteitsraad.

In totaal hebben de raadsleden een lijst van acht punten opgesteld. Zij zijn door de directie van de faculteit uitgenodigd om hier binnenkort in informele setting over te praten.