Studenten verliezen zaak over campuscontract Uithof

De laatste vier bewoners die nog zonder campuscontract in het Cambridgecomplex wonen, moeten het contract alsnog ondertekenen. Doen ze dat niet, dan moeten ze uiterlijk 1 mei verhuizen.

Het nam enkele maanden in beslag, maar vorige week heeft de kantonrechter eindelijk uitspraak gedaan in de zaak over de campuscontracten van de Cambridgelaan. Vijf bewoners weigerden in 2010 een nieuw huurcontract met campusclausule te ondertekenen. Studentenhuisvester SSH daagde ze vervolgens voor de rechter. De zaak kwam vorig jaar oktober voor de rechter.

De rechter stelde De SSH afgelopen donderdag in het gelijk. Ze oordeelde dat het SSH-complex in De Uithof bedoeld is voor studenten en dat de bewoners dat altijd al hadden geweten. Dat hun oude contract zonder campusclausule werd vervangen door ééntje mét waardoor niet-studenten andere woonruimte moeten gaan zoeken, vindt ze minder zwaar wegen dan de woningnood onder studenten. Ook vindt ze dat de SSH de bewoners ruim voldoende tijd geeft om te verhuizen en dat de bewoners geholpen worden bij het zoeken naar nieuwe woonruimte.

Van de vijf bewoners die voor de rechter moesten komen, is één inmiddels verhuisd. Van de andere vier bewoners studeert er eentje niet meer. Die moet vertrekken. Net als de studenten die het nieuwe huurcontract nog steeds niet willen ondertekenen. Student Peter is één van hen en zegt: “Ik weet nog niet wat ik ga doen. Er is nog de mogelijkheid om in hoger beroep te gaan, maar daar moet ik nog over nadenken.”

Peter is verbaasd over de uitspraak van de rechter. “Ik had het absoluut niet verwacht. Toen ik hier in 2005 kwam wonen, studeerde ik wel maar het was geen voorwaarde om hier te mogen wonen. Ik mocht hier volgens mijn huurcontract voor onbepaalde tijd blijven. Mijn huurrecht is aangetast, maar dat vindt de rechter minder belangrijk.”

Nu de bewoners de rechtszaak hebben verloren, moeten zij de kosten van de zaak betalen. “Dat is zo’n 500, 600 euro per persoon.”

De SSH zegt heel blij te zijn met de uitspraak van de rechter. “We voelen ons gesteund in ons streven om de doorstroming op de kamermarkt te bevorderen”, zegt woordvoerder Annemiek van Vondel. Het complex aan de Cambridgelaan is het eerste in Utrecht waar de SSH campuscontracten achteraf invoerde. Nu zijn de stadspanden aan de beurt. De laatste 384 bewoners die nog geen contract met campusclausule hadden, zijn inmiddels aangeschreven. Van hen hebben er 10 bezwaar aangetekend.

Of bewoners die weigeren het nieuwe contract te ondertekenen nog kans maken bij een rechter, durft Van Vondel niet te voorspellen. “Er is nu jurisprudentie, maar het gaat om andere woningen op een andere locatie. Dat zou verschil kunnen maken.”