Studentenprijzen voor taallessen aan vluchtelingen en onderzoek naar nanostaafjes

Roos Ykema kreeg een prijs voor haar taallessen voor vluchtelingen, hier te midden van andere vrijwilligers en haar taalstudenten. Foto: DUB

Roos Ykema ontving de prijs voor maatschappelijke en bestuurlijke verdiensten. De studente geeft met een groep vrijwilligers, veelal studenten, taallessen aan vluchtelingen uit het asielzoekerscentrum op Kanaleneiland. Het initiatief werpt vruchten af. Enkele cursisten studeren inmiddels aan een hogeschool of universiteit.

Roos nam enkele jaren geleden het initiatief voor de taallessen. Sindsdien heeft zij zich ingezet om vrijwilligers te werven, cursusruimten te zoeken en lesmateriaal samen te stellen. De jury waardeert Roos’ bevlogenheid en doorzettingsvermogen. Haar project ontvangt geen subsidie of andere ondersteuning. Op dit moment vinden de lessen plaats in een restaurant.

Daarnaast noemt de jury het prijzenswaardig dat de studente naast haar veeleisende vrijwilligerswerk twee bachelors met goede cijfers doorloopt. “Een fraai voorbeeld dat nevenactiviteiten ontplooien én studeren goed samen gaan.”

Haar dankwoord zorgde voor het langste applaus van de middag. Roos zei vaak stil te staan bij de kansen die zij zelf heeft gekregen in Nederland en te beseffen dat die mogelijkheden om je zelf te ontwikkelen voor veel anderen in de wereld niet zo vanzelfsprekend zijn.

De andere genomineerden in deze categorie waren het Utrecht Physics Challenge team dat een groot natuurkunde-evenement organiseerde en de oprichters van de Apollo Society, een internationale organisatie van gemotiveerde geneeskundestudenten.

Van alle afstuderenden schreef Maarten Bransen schreef vorig academisch jaar de beste masterscriptie. Hij richtte zich in zijn onderzoek op het verbeteren van de zichtbaarheid van gouden nanostaafjes. Deze staafjes worden onder meer gebruikt bij kankerbehandelingen of bij het toedienen van medicijnen op specifieke plaatsen in het lichaam.Maarten laat in zijn scriptie zien hoe de eigenschappen van de staafjes beheerst kunnen worden, waardoor nieuwe toepassingen mogelijk worden.

De jury was zeer onder de indruk van het werk dat "grensverleggende chemie combineert met geavanceerde fysische metingen". De student schreef voor de analyse van de ordening van staafjes ook nog eens zijn eigen computerscript. Het juryrapport prijst “de creativiteit, passie, analytisch vermogen en diepgaande kennis” die uit zijn masterscriptie naar voren komt.

Beide studenten ontvingen een oorkonde en een geldbedrag van 1500 euro.