Studentenprotest tegen Zwarte Piet in De Uithof

Utrechtse studenten voerden woensdag actie tegen de medewerking van de Universiteit Utrecht aan de intocht van Sinterklaas.

De studenten vinden het Sinterklaasfeest zoals het nu gevierd wordt een racistisch volksfeest. Ze maken bezwaar tegen de ontvangst van Sinterklaas in het Academiegebouw van de Universiteit Utrecht. Bij de jaarlijkse intocht, die aanstaande zondag plaatsvindt, is altijd een lid van het college van bestuur van de universiteit aanwezig.

De studenten verzamelden woensdag handtekeningen om het universiteitsbestuur te overtuigen om niet deel te nemen aan de Sinterklaasintocht.

Aan het eind van de middag liepen de demonstranten met 700 handtekeningen in een optocht naar het Bestuursgebouw, waar ze tegengehouden werden door twee beveiligers. Rector Bert van der Zwaan nam de handtekeningen buiten in ontvangst. In een kort gesprek liet Alexander Beunder, een van de initiatiefnemers van de actie, weten dat een lid van het universitaire bestuur zaterdag gewoon bij de intocht aanwezig zal zijn.