Studentenstad Santa Maria rouwt

Onder de minstens 234 jongeren die omkwamen bij de brand in de Braziliaanse nachtclub, waren volgens de laatste berichten 101 studenten. De universiteit van Santa Maria is de komende drie dagen gesloten en heeft dertig dagen rouw afgekondigd.

Rond half drie ’s nachts brak er brand uit in nachtclub Kiss in Santa Maria, een studentenstad in het zuidelijke puntje van Brazilië. Er ontstond paniek toen de vuurwerkshow van een band uit de hand liep en het plafond vlam vatte.

Vermoedelijk zijn veel jongeren door verstikking en verdrukking om het leven gekomen. Zoals goed te zien is op een infographic van de Braziliaanse krant El Globo, moest de hele mensenmassa door één deur naar buiten. Die zou aanvankelijk geblokkeerd zijn om te voorkomen dat mensen weg zouden gaan zonder hun drankjes te betalen. Of dat klopt is onduidelijk.

Brazilië heeft drie dagen van nationale rouw afgekondigd. Het dodental loopt de komende tijd waarschijnlijk nog verder op. De namen van de omgekomenen studenten staan op de universiteitswebsite, meer dan honderd mensen raakten gewond.