Studentenunie: keurmerk beter voor kamermarkt

Geef goede huisbazen een keurmerk en schaf de dure omzetvergunning voor studentenhuizen af. Met dat voorstel hoopt studentenunie Vidius dat er meer particuliere studentenhuizen komen.

Het huidige vergunningsysteem voor studentenhuizen verergert de situatie op de Utrechtse markt voor studentenkamers. Dat schrijft de Utrechtse studentenunie Vidius in een brief aan wethouder Isabella (pdf).

Op dit moment moeten woningbezitters in Utrecht een omzetvergunning aanvragen als zij een woning willen ombouwen tot studentenhuis. Die vergunningen kosten hen gemiddeld 20.000 euro of zelfs meer. Met dat beleid wil de gemeente de Utrechtse woningvoorraad aan starters- en eensgezinswoningen op peil houden.

Voor studenten is dit beleid minder gunstig: particuliere investeerders zijn door de hoge kosten minder snel geneigd een huis om te bouwen tot studentenwoning. “Eengezinswoningen worden nu niet verhuurd aan studenten door de hoge vergunningskosten”, zegt Hélène Phoa, portefeuillehouder Gemeentezaken van Vidius.

Sommige huiseigenaren kiezen er vanwege de omzetvergunning voor om een studentenhuis niet te registreren bij de gemeente, zegt Phoa. “Daardoor kunnen studenten zich niet inschrijven bij de gemeente en lopen ze een uitwonende beurs mis.”

Het alternatief van Vidius: een keurmerk. Hiermee kan de gemeente minimumeisen stellen aan de kamerafmetingen, beheer en voorzieningen van een studentenhuis. Phoa: “Zo zorg je dat malafide huisjesmelkers geen poot aan de grond krijgen. Is er een voorgevel kapot, dan moet de verhuurder die eerst repareren. Dat vergroot de leefbaarheid in de buurt en is ook beter voor de studenten.”

Het keurmerk zou wat Vidius betreft stukken minder kostbaar zijn dan de huidige omzetvergunning. Dat zou de financiële drempel voor huiseigenaren om te investeren in studentenhuisvesting flink verlagen.

Vidius en Vastgoed Belang Utrecht gaan de komende tijd verder in overleg met de gemeente, om te werken aan concrete criteria voor een keurmerk.