Studentenverenigingen debatteren over vooroordelen en een 'pittige kennismakingstijd'

"Wie ziet lidmaatschap bij een studentenvereniging wel zitten?", vraagt presentator Jan Pieter Dees aan een volgestroomd park Lepelenburg. Voorzichtig steken er hier en daar wat eerstejaars hun hand op maar echt veel zijn het er niet. Om de nieuwe studenten een handje te helpen met hun keuze organiseerde de Federatie Utrechtse Gezelligheidsverenigingen (FUG) afgelopen donderdag het jaarlijkse debat tussen de zeven grootste verenigingen.

Volgens het format van televisieprogramma Ranking The Stars mogen de voorzitten hun verenigingen rangschikken op basis van verschillende stellingen. De gespreksleider opent het debat grappend met een studiegerelateerde vraag ´omdat de universiteit liever niet heeft dat we teveel over bier praten.´ Dus waar kun je het beste lid worden als je netjes binnen vier jaar je studie af wil ronden?

Volgens Biton-voorzitter Matthias van Enk is dat vrouwencorps UVSV ‘omdat statistisch gezien vrouwen betere resultaten halen.’ Dat Biton SSR-NU op de laatste plek zet, steekt preses Wouter Lammers. ‘Ik heb al mijn studiepunten behaald in mijn eerste jaar!’

Kennismakingstijd
Als het thema kennismakingstijd aangesneden wordt (‘en daarmee bedoel ik natuurlijk ontgroening’, aldus de presentator) gaan de eerstejaars wat meer rechtop zitten. ‘Het is een intensieve tijd, een snelkookpan’, aldus Nina Endeveld, voorzitter van Unitas. Ook UVSV kent een ‘pittige kennismakingstijd.’ Preses Anne Kodde: ‘Dat is bewust. Want een hoge drempel vraagt meer inzet en dat leidt tot actievere leden.’

Enige reuring ontstaat als een UIT-mentor zich kritisch afvraagt hoe je elkaar kan leren kennen tijdens het ‘urenlang smoelen dicht en hakken-tenen.’ Een voorzichtig applausje uit het veld volgt. Lisa van Hal, preses van Veritas, noemt dat slechts één onderdeel. Volgens haar worden door de media en een tv-serie als feuten ‘enkel de minder leuke dingen belicht.’ Eensgezind geven de voorzitters aan met veel plezier terug te kijken op hun eigen kennismakingstijd.

Vooroordelen
Als het debat, waar de voorzitters te allen tijde heel vriendelijk voor elkaar bleven, op zijn einde loopt, vraagt de gespreksleider de voorzitters elk een vooroordeel over hun vereniging te weerleggen. En zo benadrukt voorzitter Robin Lokerman dat zijn USC ‘allesbehalve ouderwets is’, UMTC ‘ook tradities heeft’, bij UVSV ‘niet elk lid hetzelfde soort meisje is’ en bij Biton ‘niet iedereen een alto is.’ Daarnaast kun je bij SSR-NU prima bier drinken, zijn er bij Veritas veel jongens lid en geeft Unitas de toehoorders mee dat zij ook ‘echt wel een feestcultuur hebben.’

Na het debat stonden er nog twee onderdelen op het programma maar daar waren de UIT-lopers een stuk minder in geïnteresseerd. De TED-talks van vereniging SIB en het voorstelrondje van de christelijke verenigingen in Utrecht konden op weinig animo rekenen.