Studievrienden starten actie voor begrafenis ongeneeslijke zieke Emma

Een aantal leden van studentenvereniging SSR-nu heeft een actie opgezet om geld in te zamelen voor hun vriendin Emma Post. Zij is ongeneeslijk ziek en heeft geen geld om haar begrafenis te betalen.

Emma (30) studeerde moleculaire biologie toen ze tien jaar geleden te horen kreeg dat ze leverkanker had. Door een levertransplantatie kreeg ze weer hoop, maar dit jaar kreeg ze de boodschap dat ze ‘uitbehandeld was’ en ‘nog maar een paar maanden te leven zou hebben’.

Haar studie heeft ze niet afgemaakt. “Ik hoefde nog maar 15 punten, maar een carrière en kinderen gaan er toch niet meer komen,” vertelt ze tegen de Utrechtse site DUIC.

In aanmerking voor een uitvaartverzekering kwam ze niet vanwege haar chronische ziekte. Geld voor een begrafenis of een bijzonder afscheid heeft ze niet. “Als student houd je niet veel geld over”, zegt ze in een interview met RTL. Samen met enkele vrienden heeft ze het initiatief genomen om een crowdfundingactie te starten voor haar begrafenis.

Zij denken zo’n 6000 euro nodig te hebben. De speciale site Emma vecht moet mensen de mogelijkheid geven te doneren. Als er meer geld komt, willen ze een stichting starten waar andere jonge mensen die ernstig ziek zijn en niet verzekerd zijn een beroep op kunnen doen.

Tags: gezondheid