Studium Generale organiseert debat over de onrust op universiteiten

Waar komt het rumoer op universiteiten vandaan? En moet het anders op universiteiten? Over die vragen gaat het op dinsdagavond 9 juni, bij een debat van Studium Generale. De week erna organiseert actiegroep Rethink UU een debat.

Het waren roerige lentemaanden: in heel het land barstte een discussie los over rendementsdenken in het hoger onderwijs en de manier waarop universiteiten gefinancieerd en bestuurd worden. Daarna leek het wat stiller te worden aan het front. Hoewel? De komende tijd staan er weer een paar debatten op de agenda.

Discussieliefhebbers kunnen zich eerst klaarmaken voor het debat 'Universiteit op stelten', dat op dinsdag 9 juni plaatsvindt en wordt georganiseerd door Studium Generale. Een aantal wetenschappers zoomt die avond via pitches in op concrete voorbeelden hoe het beter kan op de universiteit.

Sprekers zijn onder andere filosoof Marcus Düwell, neurowetenschapper Marian Joëls en Julia Muller, studente en lid van studentenactiegroep De Nieuwe Universiteit Utrecht. Werner Raub, decaan van de faculteit Sociale Wetenschappen, doet ook mee aan het debat.

Daarna nog steeds zin in discussies over rendementsdenken en top-down management? Zet dan maandag 15 juni in je agenda. Dan organiseert docentenactiegroep Rethink UU een debat. Tijd, locatie en sprekers waren op moment van schrijven nog niet bekend.