TivoliVredenburg nieuwe uitvalsbasis UIT

Tijdens de Utrechtse introductietijd in augustus is TivoliVredenburg de centrale ontmoetingsplek voor aankomende studenten. Er komt dit jaar geen grote tent te staan op de UCU-campus.

Op 10 augustus vindt de opening van de UIT-week plaats in het muziekcomplex dat vorig jaar zijn deuren opende. Ook tijdens de rest van de week wordt er gefeest aan het Vredenburg. Er kunnen dit jaar 3800 UIT-lopers worden toegelaten tot de festiviteiten, 300 meer dan in voorgaande jaren.

“Het is leuk dat we dit jaar in de Tivoli terecht kunnen”, zegt Michiel van Beers van het UIT-bestuur 2015. “Tivoli als uitvalsbasis heeft veel voordelen. We willen zoveel mogelijk nieuwe studenten de kans geven om mee te doen aan de UIT-week. Afgelopen jaren was de UIT altijd uitverkocht. Doordat we nu in Tivoli zitten kan het aantal deelnemers voor het eerst sinds 2007 groeien. Daarnaast zijn er in de Tivoli meerdere zalen beschikbaar waardoor we een breder en gevarieerder programma kunnen aanbieden.”

In eerdere jaren was een grote tent op de UCU-campus de plek waar UIT-lopers samenkwamen en feestvierden.  “Die campus was natuurlijk een supermooie locatie en het was fantastisch om in die Lowlandstent te zitten. Maar het UCU ligt vrij afgelegen en is moeilijk te vinden voor nieuwe studenten. TivoliVredenburg staat pal naast het station en is moeilijk te missen. En voor Tivoli is het een mooie kans om nieuwe studenten kennis te laten maken met het gebouw en wat daarin gebeurt.”

Vorig jaar werd er in de tent op de campus streng gecontroleerd op alcoholgebruik door minderjarigen. De minimumleeftijd voor alcoholconsumptie was toen net verhoogd van zestien naar achttien jaar. “Dat zal in Tivoli niet anders zijn. Minderjarigen krijgen een polsbandje in een andere kleur dan studenten van boven de achttien. Als ze betrapt worden met een drankje wordt hun polsbandje doorgeknipt.”

De UIT vindt dit jaar plaats van 10 t/m 13 augustus 2015. Maandag 11 mei start de inschrijving voor dit jaar.