Toetsblunders bij Hogeschool Utrecht

Volgens hogeschoolblad Trajectum gebeuren in Utrecht de vreemdste dingen: tentamens beginnen niet op tijd, surveillanten vallen in slaap en er raken antwoordbladen kwijt. Drie tentamens uit de vorige toetsperiode moesten uiteindelijk ongeldig worden verklaard, in één geval omdat de surveillant het lokaal kort na het uitdelen van de vragen had verlaten.

Studenten, directeuren en examencommissies zijn er klaar mee. En dus vroegen ze het college van bestuur om actie te ondernemen. Er is een ‘taskforce’ benoemd, die de komende twee weken moet zorgen voor een foutloze derde tentamenperiode.

Op het oog lijkt het aantal klachten mee te vallen: over 1.130 toetsen kwamen zeventien klachten binnen. Maar volgens een ambassadeur van de opleidingscommissies zijn het er eigenlijk meer, omdat studenten niet altijd aan de bel trekken, uit angst dat het tentamen ongeldig verklaard wordt.