Topstudenten krijgen beurs voor studeren over de grens

Al jarenlang stimuleren universiteiten en hogescholen hun studenten om naar het buitenland te gaan. Ook wordt er getracht meer goede buitenlandse studenten naar Nederland te halen, om zo een internationale uitstraling in de collegebanken te krijgen.

Dit project krijgt nu in een visiedocument (pdf) ondersteuning van minister Bussemaker. Zij maakte dinsdag bekend vijf miljoen euro uit te trekken voor een speciaal scholar programma. Dit programma stelt jaarlijks 1000 beurzen van 5000 euro beschikbaar voor tegemoetkoming in de studiekosten.

Het is de bedoeling dat via het scholarship-programma de komende jaren duizenden topstudenten uit het buitenland in Nederland studeren en Nederlandse toppers in het buitenland. De helft van de kosten voor de scholarships wordt door de onderwijsinstellingen gedragen.

Studenten kunnen internationale ervaring opdoen door een stage of een minor in het buitenland te volgen. Volgens de minister kan dat het best wanner er een vaste periode binnen het curriculum van een opleiding is om in het buitenland te kunnen studeren. Ze wil de opleidingen stimuleren zo’n vaste periode op te nemen in het onderwijsprogramma.

Voor internationale ervaring hoeft van de minister niet iedereen de grens over: studenten kunnen ook internationale en interculturele ervaring opdoen doordat opleidingen participeren in internationale projecten, buitenlandse docenten colleges laten verzorgen of modules interculturele vaardigheden aanbieden.

Tenslotte kondigt Bussemaker aan dat universiteiten en hogescholen de mogelijkheid krijgen om joint en double degrees aan te gaan. Dat wil zeggen dat studenten een deel of alles van het onderwijsprogramma in het buitenland volgen, maar dat het diploma onder verantwoordelijkheid van de Nederlandse opleiding valt.