Tritonroeister in Oxbridge-clash op de Theems

De Oxford-dames met derde van links Joanneke Jansen

De Utrechtse alumna Joanneke Jansen roeit eind deze maand in Londen de fameuze Boat Race, de traditionele titanenstrijd tussen boten van Oxford en Cambridge.

Jansen behaalde in Utrecht een bachelordiploma Rechten en Wiskunde en was vorig jaar wedstrijdsecretaris van roeivereniging Triton. Dit jaar volgt ze in Oxford een master Toegepaste Wiskunde.

Sinds vorig jaar roeien de vrouwen van Oxford en Cambridge hun Boat Race op dezelfde dag als de mannen. Zij roeien nu ook hetzelfde traject op de Theems. Eerder waren de evenementen van de vrouwen en de mannen gescheiden. Jansen is de eerste Nederlandse die in die nieuwe opzet de Boat Race mag roeien, zo werd dinsdag in Londen bekendgemaakt

Bij de mannen weet geregeld een Nederlander zich te plaatsen voor één van de twee rivaliserende boten. Zo was de Utrechtse alumnus en Orca-roeier Sjoerd Hamburger in 2009 en 2010 van de partij. In het laatste jaar was hij zelfs captain van Oxford.

Jansen was in Utrecht een succesvol roeister, maar ze hing haar riemen in de wilgen toen plaatsing voor de Olympische Spelen uit beeld raakte. In Oxford begon het weer te kriebelen, zo vertelde ze eerder aan roeisite Roei.nl.

In een artikel op NRC.nl zegt Jansen dinsdag over de selectieprocedure: “Ik heb er sinds september echt voor moeten vechten, ik ben ook wat lichter en minder sterk dan de anderen. Elke dag moest je er staan. (...) De laatste weken was het heel spannend, iedere ochtend keek je of je naam wel op het bord stond of je wel of niet in de boot zat.”

Ook Orca-roeisters Mireille van Dongen (UU-alumna UCU) en Merel Lefferts (UU-alumna Scheikunde) deden dit jaar een poging om de selectie voor de Boat Race te halen. Al eerder was bekend dat zij niet tot de kanshebbers behoorden om Oxford te vertegenwoordigen. Zij komen mogelijk nog wel in aanmerking voor de wedstrijd die twee reserveboten tegen elkaar roeien.

De Boat Races vinden plaats op zondag 27 maart.