Twaalf doden bij aanval op Amerikaanse universiteit in Afghanistan

Er zijn gisteren twaalf mensen om het leven gekomen bij een aanslag op een Amerikaanse universiteit in de Afghaanse hoofdstad Kabul. Zeven van hen waren student.

De aanval begon rond zes uur ’s avonds lokale tijd met een grote explosie, waarschijnlijk een autobom. Daarna klonken er geweerschoten en werden er granaten gegooid. Zevenhonderd studenten konden worden geëvacueerd, meldt persbureau Reuters.

Andere studenten en medewerkers barricadeerden zichzelf in klaslokalen of sprongen van de tweede verdieping naar beneden om het geweld te ontvluchten. Net voor zonsopgang konden de Afghaanse veiligheidsdiensten een einde maken aan de aanval. Daarbij werden ten minste twee aanvallers gedood.

Zeven studenten kwamen om, evenals twee beveiligingsmedewerkers en drie agenten. Meer dan dertig mensen raakten gewond. De aanslag is nog niet opgeëist.

De Amerikaanse universiteit die in 2006 werd opgericht op initiatief van voormalig presidentsvrouw Laura Bush, heeft zo’n 1700 studenten. Het is de tweede keer deze maand dat de universiteit doelwit is van terreur. Drie weken geleden werden een Australische en een Amerikaanse docent ontvoerd uit hun auto. Van hen ontbreekt ieder spoor.