Twee UU-studenten in nieuw bestuur ISO

Onder: Willemijn Boskma (l), Lieveke Peeters (r). Boven: Jorg van Velzen (l), Thijs van Reekum (m) en Remco Rous (r)

Psychologiestudent Lieveke Peeters en geschiedenisstudent Jorg van Velzen maken deel uit van het nieuwe bestuur van het Interstedelijk Studenten Overleg. Voorzitter is de Nijmeegse student filosofie en politicologie Thijs van Reekum.

Lieveke Peeters (24)  studeert arbeids- en organisatiepsychologie aan de Universiteit Utrecht en was eerder voorzitter van studentenroeivereniging ORCA. “Hierdoor weet ze hoe ze mensen moet aansturen en in beweging kan krijgen”, aldus de sollicitatiecommissie voor het ISO-bestuur. Peeters wordt secretaris van het ISO-bestuur dat op 30 juni zal aantreden.

Geschiedenisstudent Jorg van Velzen (25) wordt algemeen bestuurslid. Hij doet een researchmaster en was eerder onder meer studentlid van het faculteitsbestuur van Geesteswetenschappen.

Met de benoemingen van Peeters en Van Velzen blijven UU-studenten een flink stempel drukken op het ISO-beleid. Vorig jaar zaten er drie studenten van de Utrechtse opleiding Bestuurs- & Organisatiewetenschap in het ISO-bestuur.

De nieuwe ISO-voorzitter Thijs van Reekum (24 jaar) is al een tijdje politiek actief. Hij was portefeuillehouder onderwijs bij de Jonge Democraten, de jongerenvereniging van D66. In Nijmegen was hij voorzitter van studentenfractie SIAM.

Op zijn Facebook-profiel beantwoordde Van Reekum eind vorig jaar zes vragen. Een ervan gaat over de studiefinanciering. Handen af van de basisbeurs? “Nee, mits dit geld wordt geherinvesteerd in hoger onderwijs.”

Met linkse politiek heeft hij weinig op. Zo twitterde hij vorige maand: “BREKEND: Diederik Samson nieuwe leider #PvdA. Helaas zal de koers nu verder naar links gaan #gemistekans”.

Penningmeester is Remco Rous, 21 jaar en student journalistiek aan de Hogeschool Utrecht. Hij heeft al tweeënhalf jaar bij het ISO gewerkt als medewerker van het kenniscentrum.

Willemijn Boskma is net als Jorg van Velzen algemeen bestuurslid. Ook zij is student geschiedenis: zij heeft net haar bachelor geschiedenis aan de Rijksuniversiteit Groningen afgerond.

Scheidend ISO-voorzitter Sebastiaan Hameleers is blij met de benoemingen. “Er is van alles aan de hand in het hoger onderwijs en er wacht hun een grote opdracht. Ik heb er alle vertrouwen in dat ze het goed zullen doen.”

Het ISO is één van de twee landelijke studentenorganisaties. De andere is de Landelijke Studenten Vakbond (LSVb). De LSVb zich meer aan de linkerzijde van het politieke spectrum en het ISO meer aan de rechterzijde, maar op veel punten vinden ze elkaar.

Het ISO maakte vorig jaar een wervingsfilmpje, dat op YouTube meer dan 2.100 keer is bekeken. Negentig mensen vroegen informatie aan over de baan als ISO-bestuurder en uiteindelijk hebben vijftig mensen gesolliciteerd.