Twee WK-medailles en drie Olympische tickets voor Utrechtse roeiers

Kaj Hendriks (tweede van links) is blij met brons. Foto: twitter.com/usrtriton

Student Geneeskunde Kaj Hendriks en UU-alumna Inge Janssen hebben bij de wereldkampioenschappen roeien in Frankrijk een bronzen medaille behaald. Beiden lijken net als student Wiskunde Harold Langen verzekerd van een ticket naar de Olympische Spelen in Rio volgend jaar.

Triton-roeier Kaj Hendriks sprintte met de Holland Acht in de laatste 500 meter naar een derde plek achter Groot-Brittannië en Duitsland. De eindspurt van de dubbelvier met Orca-roeister Inge Janssen was nog indrukwekkender. De boot stoomde in Aiguebelette op van de zesde plek naar het brons achter de Verenigde Staten en Duitsland.

De boten van beide Utrechtse roeiers zijn nu zeker van afvaardiging naar de Olympische Spelen in Rio de Janeiro volgend jaar. Hetzelfde geldt voor de Holland Vier met daarin Harold Langen van Triton. Zijn vier-zonder-stuurman eindigde als zesde en laatste in de finale, maar het bereiken van de eindstrijd was voldoende voor het ticket naar Rio.

Drie Utrechtse vrouwen slaagden er net niet in om zich met de Vrouwen Acht te plaatsen voor de Olympische Spelen. Student Rechten en Frans, Monica Lanz, van Triton en Psychologie-alumna Claudia Belderbos sloten het toernooi af met een zesde plek. Student Wiskunde Jenny de Jong (Triton) was reserve.

Alleen de eerste vijf boten verzekerden zich van Olympische deelname. De vrouwen krijgen dit voorjaar een herkansing tijdens het Olympisch Kwalificatie Toernooi.