U-raad pleit voor oprichting universitair schrijfhulpbureau

De Universiteit Utrecht moet een writing center oprichten voor studenten die worstelen met academisch schrijven. Daarvoor pleiten studenten in de U-raad.

De U-raad wil af van de betaalde scriptiebureaus die studenten inschakelen voor het schrijven van een scriptie. Hulp bij academisch schrijven zou je van de universiteit zelf moet kunnen krijgen. Gratis.

Het idee is om studenten met schrijfproblemen te koppelen aan (ouderejaars) studenttutoren die hulp bieden bij bijvoorbeeld het ordenen van gedachten en basale schrijfvaardigheden. De organisatie en supervisie van zo’n schrijfhulpbureau ligt wel in handen van universitair personeel.

Het initiatief van de U-raad sluit aan bij het verhaal van universiteitshoogleraar Frits van Oostrom die vandaag op DUB zijn zorgen uit over de belabberde teksten die studenten inleveren. Van Oostrom is niet de enige: meer docenten zien de schrijfvaardigheid van studenten hard achteruit gaan. Ook zijn er zorgen over het feit dat steeds meer studenten voor scriptiehulp aankloppen bij externe bureaus.

De studentraadsleden hopen dat het universiteitsbestuur geld wil vrijmaken voor een writing center, zeker nu de universiteit een fors begrotingsoverschot heeft. De U-raad werkt momenteel aan een nota die het in november wil bespreken met het bestuur.

Een schrijfhulpbureau hoeft niet veel geld te kosten, legt universiteitsraadslid Florine Oosterloo uit. "Het zijn studententutoren die het grootste deel van het werk doen. Bovendien ontlast het docenten, die zich minder over de schrijfvaardigheid van hun studenten hoeven te bekommeren."

Voor studenten zijn de voordelen legio, aldus Oosterloo. "Je krijgt bij een writing center steeds hulp van dezelfde studenttutor. Nu krijg je feedback van verschillende docenten, als je al feedback krijgt op je schrijfstijl." Ook is het een besparing voor studenten die nu naar een extern bureau stappen voor hulp. "Die zijn vaak honderden euro's kwijt."

Hulp van een schrijfhulpbureau zou facultatief zijn. Als een student bij het schrijven van een paper, essay of scriptie moeite ondervindt met academisch schrijven, dan kan hij of zij kosteloos aankloppen.

Oosterloo vindt het de taak van de universiteit om studenten extra schrijfbegeleiding te bieden als dat nodig is. "Je moet je als student aan de universiteit kunnen trainen in schrijven."

De universiteit zou het ook onwenselijk moeten vinden dat studenten nu massaal gebruik maken van externe bureaus, stelt Oosterloo. "Weet je als universiteit nog wel wiens werk je beoordeelt, als een scriptie met hulp van een bureau geschreven is?"

De komende tijd doet Oosterloo inspiratie op bij andere universiteiten die al een schrijfhulpbureau hebben. Zo zou het Academisch Schrijfcentrum van de Radboud Universiteit "ontzettend succesvol" zijn. Ook University College Utrecht, waar Oosterloo zelf studeert, heeft al een eigen writing center. Tijdens de verkiezingscampagne voor de U-raad riep studentenpartij Lijst VUUR al op tot de oprichting van een schrijfhulpbureau.