UB Binnenstad decor voor Indonesische speelfilm

Filmopnames in de UB BInnenstad Foto: Merijn de Rooy

In verschillende universiteitsgebouwen vonden vrijdag opnamen plaats voor een Indonesische filmproductie. De Universiteit Utrecht doet dienst als decor voor het drama ‘Negeri van Oranje’, oftewel Land van Oranje.

De film gaat over vijf bevriende Indonesische studenten die allen in Nederland studeren. Het verhaal is gebaseerd op een bestseller. De hoofdrollen worden vertolkt door jonge Indonesische steracteurs.

Er werd vrijdag onder meer gefilmd in de Universiteitsbibliotheek op de Drift en in het Academiegebouw. Naast de cast en de crew waren er ongeveer 25 figuranten aanwezig. Via Facebook werden UU-studenten opgeroepen om zich te op te geven.

“Het stond op mijn bucketlist om nog een keer te figureren in een film of serie", zegt een van de studenten. "Toen ik de oproep voorbij zag komen leek me dit een mooie gelegenheid.”

Naast de betaalde figuranten kregen ook een aantal hardwerkende studenten in de bieb onverwacht een figurantenrol. Zij werden verrast door de filmcrew.

Buiten Utrecht zijn er meer locaties in Nederland waar gefilmd wordt. Er vinden onder meer opnamen plaats aan de Haagse Hogeschool, de Rotterdam School of Management en de universiteiten van Wageningen en Leiden.

De film wordt geproduceerd door Mata-Hari Media, een Nederlands-Indonesisch productiebedrijf. Naar verwachting zal de film in september uitkomen.