UIT 2012 feestelijk van start

Vanmorgen was het terrein van University College weer bezaaid met een nieuwe lichting Utrechtse studenten. In een grote, witte feesttent vond op feestelijke wijze de officiële opening van de Utrechtse Introductie Tijd plaats.

“Wow wat is het hier groot”, zegt een meisje tegen haar vriendin als ze de tent binnenloopt. Honderden klapstoeltjes staan in drie banen opgesteld en daarvoor staat een flink podium. Onder elk stoeltje staat een felblauwe UIT-tas, gevuld met het programmaboekje, allerlei foldertjes, water, kauwgom, snoep en een regenponcho.

De 18-jarige Sabine uit Tilburg heeft geen idee wat ze allemaal kan verwachten vandaag en de rest van de week. De toekomstige studente Algemene Sociale Wetenschappen is nog helemaal niet bekend met Utrecht. “Via de navigatie zijn we hier terecht gekomen”, vertelt Sabine. Zij en vriendin Laura (17) hebben wel een slaapplek kunnen regelen voor de UIT bij een vriend die net een kamer heeft weten te bemachtigen. “Maar ik heb eigenlijk geen idee waar het precies is”, zegt Laura.

Boris en Babette
Iets na tienen begint de grote show. Levels, de grote hit van Avicii, beukt uit de speakers en er wordt een filmpje getoond op de twee grote schermen. Net als vorig jaar wordt de opening aan elkaar gepraat door het olijke duo Menno en Philip. Kreeg iedereen in 2011 de naam Anne en Pieter, dit jaar mogen de studenten elkaar Boris en Babette noemen om het een beetje makkelijk te maken.

Het enthousiast klappen en joelen wordt nog even geoefend en dan komen de prominenten het podium op. Als eerste burgemeester Aleid Wolfsen. Zijn Laura en Sabine bekend met de burgemeester? Laura kende Wolfsen al wel, Sabine niet. Na de speech van Wolfsen komt voorzitter van het College van Bestuur van de Universiteit Utrecht Yvonne van Rooy en vervolgens de voorzitter van het CvB van de Hogeschool Utrecht, Geri Bonhof. Voor Van Rooy is het een extra speciale UIT-opening, want het is haar laatste als voorzitter van het CvB. Hier staat ze kort bij stil waarna ze een hard applaus ontvangt.

Eerstejaars Diergeneeskunde Samantha vindt de opening tot nu toe geslaagd. “De presentatie is leuk gedaan. Ze geven veel handige informatie, maar wel op een feestelijke manier.” Er wordt inderdaad veel informatie gegeven zoals wat een goede mentor vooral niet moet doen, dat je niet te veel alcohol moet drinken en wat het programma van de UIT allemaal inhoudt.

Maar er is ook tijd voor een quiz, waarbij de prominenten teamcaptains zijn. Tussendoor wordt Boven op de Dom nog even gezongen. Als afsluiter mag de officiële UIT-band Kitsch ‘n Crew hun UIT-lied ten gehore brengen. Op het hoogtepunt van het nummer schieten er grote slierten confetti de zaal in. Met het kleine schrikeffect en oehs en ahs lijkt het publiek onder de indruk. “Echt een leuk lied”, zegt Samantha. “Ik heb nu nog meer zin gekregen in de UIT-week. Ze hebben me helemaal enthousiast gemaakt.”

UIT-feiten

• 3500 studenten kunnen elk jaar deelnemen aan de UIT-week. Dit jaar was de UIT-week van te voren nog net niet helemaal uitverkocht
  • Slaapplekken moeten de studenten zelf zien te regelen. Veel verenigingen bieden van te voren een slaapplek aan in één van hun studentenhuizen
  • het bestuur bestaat uit zes oudejaarsstudenten, zij werken tien maanden fulltime aan de UIT