Uithoftram zal niet in het weekend rijden

De tram tussen Utrecht Centraal en De Uithof zal vanaf 2018 niet rijden in het weekend, en ook niet doordeweeks na 21.30 uur.

Dat staat in het OV-Streefbeeld 2020 van Bestuur Regio Utrecht (BRU), de opdrachtgever voor het openbaar vervoer in de regio. De Telegraaf schrijft vandaag over de kwestie.

De tramlijn zal in de spits 16 keer per uur tussen De Uithof en Utrecht Centraal rijden. In de avonduren (na 21.30 uur) en weekenden rijdt de tram niet. Reizigers moeten dan bus 28 (de voormalige bus 11) nemen om van en naar De Uithof te reizen. Buslijnen 12 en 12s komen te vervallen met de komst van de tram in 2018. Op dit moment rijdt lijn 12 ook niet in het weekend en 's avonds na 21.30 uur.

De “vervoerswaarde” is volgens BRU “te gering” om de tram 's avonds laat en in de weekenden te laten rijden. Met andere woorden: er zijn dan te weinig reizigers om de tram rendabel te laten zijn.

BRU houdt nog wel een slag om de arm. BRU-woordvoerder Maarten Hartog: “Als de universiteit nou bijvoorbeeld besluit om op zaterdag colleges te gaan geven, zou dat een reden kunnen zijn om de tram wel in het weekend te laten rijden. In 2017 wordt pas definitief de dienstregeling voor 2018 bepaald.”

Gemeenteraadslid Bram Fokke (D66) wil dat de tram ook in de weekenden gaat rijden. “Er komen steeds meer studentenwoningen in De Uithof, het UMC draait 24 uur per dag door. De Uithof verdient een nette ov-verbinding.”

Fokke gaat schriftelijke vragen stellen aan verkeerswethouder Frits Lintmeijer. “Het is zonde om een tram aan te leggen, en die dan niet in de weekenden te laten rijden.”

Floris de Gelder, directeur van Stichting Utrecht Science Park, ziet de tram liever ook de hele week rijden. Maar hij wil nog niet te veel somberen. “Laat ik vooropstellen dat ik ongelofelijk blij ben dat de tram er komt. De komst van de tram zorgt voor een ontzettende verbetering van het vestigingsklimaat voor bedrijven.”

Volgens De Gelder wordt Utrecht Science Park de komende jaren steeds "dynamischer", en hij verwacht dat dat de discussie over de dienstregeling nog wel zal doen kantelen. Hij wijst op de komst van het Prinses Máxima Centrum voor Kinderoncologie (2016) en het RIVM (2018) naar De Uithof, en studentencomplex Johanna, dat vanaf 2015 bewoond zal worden.

"In 2017 wordt pas definitief besloten over de dienstregeling", aldus De Gelder.