UMCU in verlegenheid gebracht door uitzending Zembla

Het academisch ziekenhuis is in verlegenheid gebracht door een uitzending van het programma Zembla over een angstcultuur op de KNO-afdeling. Het UMC Utrecht vindt dat het vertrouwen van patiënten onnodig is geschaad. Op de site van het ziekenhuis stromen de kritische reacties binnen.

Het televisieprogramma Zembla liet gisteravond een uitzending zien over de afdeling KNO van het ziekenhuis. Hier zou een angstcultuur heersen. Het afdelingshoofd zou een streng regime hanteren waarbij artsen en artsen in opleiding hun fouten niet durven te melden uit angst daarop afgerekend te worden. Ook zouden chirurgen onder grote tijdsdruk moeten werken waardoor, zo zegt Zembla, het leven van patiënten in gevaar is gekomen.

De uitzending heeft onder meer gebruik gemaakt van enkele patiëntendossiers waaruit blijkt dat twee keer een onnatuurlijke dood tijdens de operatie niet gemeld is bij de inspectie, terwijl dat wel zou moeten. In het dossier staat zelfs dat er een verklaring van natuurlijke dood is aangegeven.

In een reactie zegt het ziekenhuis geschokt te zijn en verwijt Zembla een eenzijdig beeld te geven. Ze heeft aangifte gedaan tegen het  onterecht verkrijgen van patiëntengegevens. Opgenomen is ook een brief van de KNO-artsen aan de Raad van Bestuur waarin ze schrijven zich niet te herkennen in de kritiek.

Het bericht op de site van het UMCU heeft al tot veel reacties geleid. Zo is er veel kritiek op de manier waarop de ziekenhuisbestuur dit heeft aangepakt. Er wordt niet echt ingegaan op de kritiek, wordt gezegd. Waarom zat er niet iemand van het bestuur bij Zembla?, vragen verschillende mensen zich af. Nu moest de directeur kwaliteit & patiëntveiligheid het doen en die man kwam gewoon niet uit zijn woorden, schrijven ze.

De Amsterdamse hoogleraar Pieter Adriaans schrijft dat hij de situatie met de hoogleraar Adriaan van Olphen bij die afdeling van nabij heeft meegemaakt en vindt de reactie van het bestuur stuitend. Van Olphen zegt in Zembla dat hij twijfels had over het afdelingshoofd en er toen uitgewerkt is. Een patiënte van het afdelingshoofd kan zich de kritiek niet voorstellen. Zij is tevreden over de arts.

De hoogleraren van de KNO-afdeling zijn als onderzoeker en docent aan de Universiteit Utrecht verbonden. De arts-assistenten volgen een opleiding geneeskunde.

Update:
De Raad van Bestuur van het UMCU heeft vrijdag besloten een onafhankelijke externe commissie in te stellen. Deze commissie moet  'de onderste steen boven krijgen'. In ieder geval zal onderzoek gaan over cultuur en leiderschap in het ziekenhuis. Aanleiding voor deze plotselinge omslag is de kritiek die het ziekenhuis ontving, zowel van patiënten als van medewerkers van binnenuit.

Tags: umc utrecht