Uniek in Nederland: studenten combineren wonen met zorg

Een plattegrond van een studentenunit in het Enik Recovery College.

Het is een uniek project in Nederland: studenten die wonen en werken in een Utrechts zorgcomplex waar mensen herstellen van psychische- of verslavingsproblemen.

Het Enik Recovery College aan de Vaartscherijnstraat 51 in de Utrechtse wijk Hoograven opende maandag 18 mei de deuren. Het is een dagcentrum voor mensen die herstellen van psychische- of verslavingsproblemen met hulp van ervaringsdeskundigen. Vanaf 1 juni kunnen hier vijftien studenten wonen die zo’n vier uur in de week ‘hun steentje bijdragen aan het succes van het Recovery College’, aldus het persbericht. De studenten hebben de vrijheid hun vrijwilligerswerk zelf in te vullen.

De studentenkamers worden aangeboden door huisvester SSH die nu op zoek is naar vijftien geschikte kandidaten. De studenten wonen met vijf personen op een etage en delen een ruime woonkeuken, douche en toilet.

SSH werkt vaker samen met zorgverlener Lister waarvan het Enik Recovery College is. Woordvoerder Annemiek van Vondel van SSH: “Wij verhuren op verzoek van Lister ook woonruimte aan specifieke doelgroepen jongeren die minder makkelijk aan huisvesting komen en bijvoorbeeld zorg nodig hebben. Maar dit is voor het eerst dat SSH en Lister zorg en wonen combineren.”

Niet iedere student komt in aanmerking om in het complex te wonen, zegt Van Vondel. “Wij gaan selecteren.” Er wordt niet specifiek gezocht naar studenten die bijvoorbeeld een studie in de zorg volgen of psychologie studeren. “We zijn op zoek naar een mix van studenten. Ook omdat het vrijwilligerswerk op verschillende vlakken gezocht kan worden. Een student van een koksopleiding is bijvoorbeeld welkom, die kan bijvoorbeeld een keer koken voor de mensen die een maaltijd gebruiken in Enik.”

Studenten die interesse hebben om in Enik te wonen, kunnen zich bij de SSH aanmelden. Zij moeten hun inschrijving motiveren. Vervolgens wordt een aantal studenten uitgenodigd voor een gesprek. De bewoners betalen een normale huur; ze krijgen hierop geen korting vanwege het vrijwilligerswerk.

Tijdens de opening van maandag 18 mei was het Radio-1 journaal aanwezig om een reportage te maken. Daar werden ook Studentenunie Vidius en de politieke partij Student & Starter aan het woord gelaten. Zij juichen de combinatie van wonen en vrijwilligerswerk doen toe. Lukas Heijdt van Vidius: "Als dit aan het begin van mijn studietijd was voorbijgekomen, had ik het zeker gedaan. Het is een goede gelegenheid om jezelf te ontwikkelen."