Universitaire mediaprijs voor Micha de Winter

Micha de Winter is de winnaar van de UU Publiprijs 2013. Van alle Utrechtse wetenschappers liet de hoogleraar Pedagogiek het meest van zich horen in de media en in maatschappelijke debatten.

De Winter wordt vaak als commentator gevraagd bij misdragingen van ‘de jeugd van tegenwoordig’. Als juniorenvoetballers een grensrechter fataal verwonden of als een Facebookfeestje in het Groningse Haren finaal uit de hand loopt, weten tv-programma’s of kranten de Utrechtse hoogleraar te vinden. Maar ook als duider van gezinsdrama’s laat De Winter van zich horen.

De Winter is bovendien auteur van de veelgeprezen boeken ‘Kinderen als medeburgers’ en ‘Verbeter de wereld, begin bij de opvoeding’.

Het tijdschrift J/M voor ouders van puberkinderen plaatste Micha de Winter in 2012 al op een tweede plaats in een lijst van kinderpsychologen, pedagogen en opvoeders met de meeste media-invloed in Nederland. Hij moest toen alleen de Amerikaanse ‘tijgermoeder’ Amy Chua voor zich dulden.

Tijdens de nieuwjaarsreceptie van het college van bestuur in het Academiegebouw werd De Winter uitgeroepen tot winnaar van de UU Publiprijs 2013. De prijs werd vorig jaar in het leven geroepen om Utrechtse wetenschappers die prominent in media en publieke debatten aanwezig zijn te belonen. De andere genomineerden waren onderwijskundige Theo Wubbels en docent ‘nieuwe risico’s’ Jeroen van der Sluijs.

“Zijn engagement is groot. Zijn uitingen zijn warm zonder wollig te worden, hoewel zijn onderwerpen zich uitstekend zouden lenen voor al te gemakkelijke, politiek correcte uitspraken. Hij durft zijn mond te houden als hij zich over de gevraagde thematiek te weinig deskundig acht, maar bestrijkt niettemin een breed terrein aan onderwerpen waarover hij zijn mening prijs wil geven”, aldus de jury.

De Winter mag nu –net als de eerste winnaar van de Publiprijs, econoom Joop Schippers - een video laten maken over zijn onderzoek. Zonder twijfel zal hij daarin wijzen op het belang van aandacht voor goed burgerschap in de opvoeding. Ouders en scholen beperken zich naar de zin van De Winter te veel tot gedragstraining en overbrengen van cognitieve kennis. Kinderen moeten volgens hem ook leren wat democratische idealen en waarden zijn.