Universiteit steunt March for Science met actiebuttons

Aanstaande zaterdag gaan in 500 steden wereldwijd studenten, wetenschappers en bezorgde burgers de straat op. Door hun deelname aan de March for Science willen zij het belang van de wetenschap onderstrepen. Dat is tot nu te weinig gebeurd, vinden de organisatoren. Het motto luidt dan ook: Science, not Silence.

Amerikaanse wetenschappers kwamen dit jaar met het plan voor een mars voor de wetenschap op de Dag van Aarde, 22 april, in Washington. Aanleiding was de verkiezing van Donald Trump. De nieuwe president liet zich in zijn campagne herhaaldelijk negatief uit over wetenschap en de wetenschappers.

Het protest kreeg navolging in de hele wereld. In Nederland komen in Maastricht en Amsterdam studenten en wetenschappers samen om zich hard te maken voor de waarden van de wetenschap. De Nederlandse organisatoren hekelen de situatie in de VS waar wetenschappelijke kennis steeds vaker plaats lijkt te moeten maken voor “alternative facts”, maar keren zich bijvoorbeeld ook tegen politieke inmenging in de wetenschap in Turkije en tegen het VVD-plan om de politieke voorkeuren van wetenschappers in Nederland in kaart te brengen.

Net als andere Nederlandse universiteiten is de UU blij met de steunbetuigingen voor de wetenschap. In zijn diesrede en eerder in zijn blog op DUB sprak rector Bert van der Zwaan al over de onwenselijke ontwikkeling waarin de kennis van de “intellectuele bovenlaag” terzijde wordt geschoven voor feitenvrije informatie en meningen.

Van der Zwaan verkeert zelf zaterdag in het buitenland en kan dus niet meelopen, maar hij juicht het initiatief toe. “Heel goed dat veel wetenschappers uit Utrecht en van andere universiteiten op de bres staan voor de wetenschap”, zegt hij in een bericht op het universitaire intranet. De UU sponsort voor 1500 euro.

Door eind deze week buttons uit te delen aan studenten en medewerkers hoopt de UU een bijdrage te kunnen leveren aan het verspreiden van de boodschap van de mars. Deelnemers aan de March for Science kunnen de buttons zaterdag dragen, thuisblijvers wordt gevraagd om selfies met de buttons te maken en te posten op sociale media.

Op het Museumplein zal de Utrechtse hoogleraar Paleoceanografie Appy Sluijs een van de sprekers zijn op het hoofdpodium. Hij doet onderzoek naar klimatologische en ecologische veranderingen in het vroege bestaan van de aarde.

Aan het eind van de March worden presentaties gegeven door meer dan twintig wetenschappers en onderwijzers en zijn er demonstraties van wetenschappelijke projecten en experimenten. Daarbij is ook de in Utrecht opgeleide gezondheidspsychologe Aukje Verhoeven is van de partij. Het Universiteitsmuseum levert een bijdrage met twee opvallende bakfietsen met wetenschappelijke experimenten. Aan het eind van de dag is er een ijsje van de KNAW.

March for Science – Netherlands
Museumplein Amsterdam
22 April 2017, Earth Day
12:00u - 16:00u

De DUB-fotostrip 3Hoog besteedt deze week ook aandacht aan de March for Science. "Je weet het nooit met die wetenschappers."

Tags: protest