Universiteit Utrecht had scholiere niet mogen weigeren na foutje bij matching

De Universiteit Utrecht had een eindexamenkandidate die de verplichte matching heeft gemist niet mogen weigeren. Dat oordeelde de rechter in een beroep dat het meisje aanspande tegen de instelling.

Sinds vorig jaar moet iedereen die aan een Nederlandse hogeschool of universiteit wil studeren meedoen aan zogeheten ‘matchingsactiviteiten’. Dat zijn bijvoorbeeld gesprekken met docenten, meeloopdagen of toetsen. Wie meedoet moet worden toegelaten tot de opleiding, maar wie niet komt opdagen mag geweigerd worden.

Dat overkwam een eindexamenkandidate dit voorjaar. Ze moest haar matchingsformulier digitaal inleveren en liet dat, na het invullen van de gegevens, aan haar moeder over. Die drukte echter niet op ‘verzenden’ maar alleen op ‘opslaan’. De gegevens kwamen nooit aan in Utrecht en de eindexamenkandidate mocht niet beginnen aan haar opleiding.

Maar in een recente uitspraak steekt het College van Beroep voor het Hoger Onderwijs daar een stokje voor. De Universiteit Utrecht is tekort geschoten, oordelen de rechters. Het meisje moet alsnog worden toegelaten.

Als een kleine vergissing zulke grote gevolgen heeft, moet de instelling er alles aan doen om te voorkomen dat iemand zo’n vergissing maakt, aldus het oordeel. Dat is onvoldoende gebeurd. De instelling had bijvoorbeeld duidelijker moeten maken dat alleen bij een ontvangstbevestiging het zo belangrijke formulier daadwerkelijk was ontvangen.

De Universiteit Utrecht laat weten dat het meisje is uitgenodigd om alsnog mee te doen aan de laatste matchingsactiviteiten. Ze is in augustus ingeschreven en inmiddels begonnen aan haar studie.