Universiteit Utrecht lanceert gratis mooc-cursus over ebola

Beeld uit het promotiefilmpje voor de cursus 'Ebola: Essential knowledge for health professionals'.

De Universiteit Utrecht start op 30 maart een gratis online cursus over ebola. Opvallend, want rector Bert van der Zwaan zei eerder dat moocs "simpelweg niet werken".

Ook de Universiteit Utrecht gaat experimenteren met massive open online courses (moocs), online cursussen die gratis toegankelijk zijn voor iedereen. Het gaat om een drieweekse cursus voor gezondheidsprofessionals over de ziekte ebola, die wordt aangeboden op online platform Coursera.

Uit het persbericht: "In deze drieweekse cursus zal de gezondheidsprofessional die geïnteresseerd is in ebola, zorg verleent, of gaat verlenen aan (verdachte) ebola patiënten, essentiële kennis opdoen over de ziekte. De epidemiologie, pathofysiologie, verspreiding, het klinisch beeld en beloop van de ziekte worden behandeld. Daarnaast besteedt de cursus aandacht aan de behandeling, nieuwe vaccins en therapieën die in ontwikkeling zijn. Op basis van de ervaringen van Artsen zonder Grenzen en de Lion Heart Foundation in West-Afrika wordt de deelnemer een blik op de klinische werkelijkheid geboden."

De cursus wordt aangeboden in samenwerking met het UMC Utrecht en het Academisch Medisch Centrum. Gedurende de drieweekse cursus geven docenten weblectures en bieden ze kennisclips aan. Studenten geven feedback op elkaars opdrachten.

Diverse andere Nederlandse universiteiten bieden al moocs aan. De moocs die de TU Delft sinds september 2013 aanbiedt, trokken honderdduizenden deelnemers, al maakt lang niet iedereen de cursus af.

Het is de bedoeling van de UU om later nog vier andere moocs te ontwikkelen. Deze zouden inhoudelijk moeten aansluiten op de vier strategische onderzoeksthema's (Sustainability, Life Sciences, Institutions en Dynamics of Youth) van de Universiteit Utrecht.

Het besluit om moocs aan te bieden is opvallend. Eind vorig jaar nog zei rector Bert van der Zwaan in een vergadering van de U-raad dat hij een "aversie" had van moocs, dat ze "simpelweg niet werken" en dat er geen verdienmodel is. "Alleen digitaal werkt niet", zei hij in een discussie over blended learning, een mix van online onderwijs en ouderwets contactonderwijs op de campus.

De reden om desondanks toch moocs te introduceren, is om de Universiteit Utrecht "te profileren als universiteit die iets moderns doet", zei directeur Onderwijs & Onderzoek Leon van der Zande in diezelfde vergadering. De moocs zouden ook bijdragen aan de zichtbaarheid van de vier strategische thema's en een les zijn in hoe je online onderwijs aanbiedt, aldus Van der Zande.

Op het gebied van spocs (small personal online courses) is de Universiteit Utrecht in samenwerking met het UMC Utrecht al wel twee jaar actief. Op het platform Elevate Health kunnen cursisten van over de gehele wereld zich melden. Het kost geld, maar je krijgt ook echte studiepunten. Vorige maand ging de eerste volledig online gegeven master van start op Elevate.