Universiteit van Oxford voor de rechter

Een voormalige student eist één miljoen pond van de gerenommeerde Oxford University. Door beroerd onderwijs haalde hij lagere cijfers en liep hij een carrière als topadvocaat mis, stelt hij.

Faiz Siddiqui kampt met depressies en slapeloosheid en wijt dat allemaal aan zijn opleiding. Zestien jaar geleden kreeg de jurist geen first-class beoordeling (het hoogst haalbare), maar second-class. En dat lag aan Oxford, meent hij.

In een semester over Indian imperial history presteerde hij onder zijn kunnen. Vier van de zeven docenten waren volgens hem destijds op sabbatical en dertien van de vijftien studenten haalden hierdoor de laagste beoordeling uit hun hele studietijd.

Oxford vindt het onzin. Niet alleen komt de alumnus te laat met zijn klacht, de universiteit is toch al coulant voor hem geweest: bij zijn beoordelingen hielden de docenten rekening met zijn hooikoorts.

Toch kijkt het Britse hoger onderwijs reikhalzend naar het vonnis uit. Mocht de student gelijk krijgen, dan volgt er vermoedelijk een stortvloed aan soortgelijke zaken.