"Universiteiten besteden niet genoeg aandacht aan onderwijs"

Aan de vooravond van het nieuwe studiejaar benadrukt onderwijskeurmeester Anne Flierman opnieuw: universiteiten moeten meer aandacht besteden aan hun onderwijs.

De geesteswetenschappen kregen vlak voor de zomer een flinke knauw: één op de acht opleidingen bleek niet goed genoeg. Die dramatisch verlopen keuring legt volgens accreditatieorganisatie NVAO dieper liggende problemen bloot. Universiteiten moeten niet alleen proberen studenten zo snel mogelijk te laten afstuderen, ze moeten ook de kwaliteit van het onderwijs in de gaten houden. Voorzitter Anne Flierman: “Studenten die veel in hun studie investeren, mogen dat ook van hun universiteit verwachten.”

Door de beoordelingsronde van de geesteswetenschappelijke opleidingen heeft de NVAO in de eerste helft van 2014 net zoveel onvoldoendes uitgedeeld als in heel 2013, blijkt uit de halfjaarlijkse reportage. In totaal waren 28 academische opleidingen niet goed genoeg, tegenover slechts vier hbo-opleidingen.

*halfjaarresultaat, per 30 juni 2014. Bron: NVAO halfjaarbericht 2014

De NVAO heeft weliswaar veel gele kaarten uitgedeeld, maar er worden ook steeds meer opleidingen als ‘goed’ of ‘excellent’ bestempeld. De verschillen tussen studies worden dus groter. In de eerste helft van 2014 ontvingen 31 opleidingen het stempel ‘goed’. Weliswaar zijn er nog geen opleidingen die in 2014 officieel het stempel ‘excellent’ kregen, maar er wordt al een tipje van de sluier opgelicht: drie kunnen dat nieuws binnenkort verwachten.

Het Nederlandse accreditatiestelsel

Bachelor- en masteropleidingen moeten om de zes jaar goedgekeurd worden door de Nederlands-Vlaamse Accreditatieorganisatie (NVAO). Na een ‘zelfevaluatie’ van de opleiding komt een panel van academici, professionals en studenten op bezoek. Eén panel beoordeelt bijvoorbeeld alle rechten- of geschiedenisopleidingen om zo een eerlijke vergelijking te maken. Panelleden letten op de doelstelling van de opleiding, de leeromgeving en toetsing: heeft de opleiding de juiste ambities, kunnen studenten er goed genoeg leren en behalen studenten het vereiste niveau? De panels adviseren, maar de NVAO neemt de beslissing. Universiteiten en hogescholen kunnen ook hun hele onderwijsinstelling laten keuren. Als ze hebben aangetoond dat ze hun onderwijskwaliteit zelf goed controleren, wordt de keuring van afzonderlijke opleidingen minder zwaar.