University college verhoogt collegegeld naar 3500 euro

De College Hall van University College Utrecht. Foto: UU.

Het collegegeld voor nieuwe studenten van het University College Utrecht wordt verhoogd naar 3500 euro. Momenteel betalen UCU-studenten 2871 euro.

Het bedrag van 3500 euro is opgebouwd uit het normale collegegeld van 1835 euro en een extra bijdrage van 1665 euro. Dat staat in een nota (pdf) die naar de universiteitsraad is gestuurd.

Het nieuwe tarief geldt alleen voor nieuwe studenten. Zittende studenten blijven in het oude tarief, dat dit studiejaar bestaat uit het normale collegegeld (1771 euro in 2012-2013), plus een zogeheten international profile fee van 1250 euro, samen 3021 euro. Die profile fee zal de komende jaren ieder jaar verhoogd worden met 150 euro.

Het University College Utrecht heeft net als soortgelijke colleges in Nederland toestemming gekregen om het collegegeld te verhogen. Nieuwe wetgeving geeft kleinschalige, excellente opleidingen de mogelijkheid om meer collegegeld te vragen.

University colleges vroegen al meer geld dan andere bacheloropleidingen, maar deden dit in de vorm van de international profile fee. De opbrengsten hiervan worden voornamelijk gebruikt voor beurzen van studenten van buiten de EU. Die betalen als niet EU-ingezeten het hoge instellingscollegegeldtarief. Met beurzen wil UCU het internationale karakter stimuleren.

De Roosevelt Academy, een dependance van de Universiteit Utrecht in het Zeeuwse Middelburg, verhoogt de extra bijdrage met 250 euro. Nu nog betalen studenten daar 500 euro bovenop het normale collegegeld. Dat wordt met ingang van komend jaar 750 euro, wat het totale collegegeld op 2585 euro brengt. Ook in Middelburg worden de extra inkomsten hoofdzakelijk gebruikt voor beurzen voor internationale studenten.

Wonen op de campus
Buiten het collegegeld betalen UCU-studenten ook een campus fee voor wonen, leven en eten op de campus. De fee is dit jaar 7800 euro. Bij de Roosevelt Academy betalen studenten gemiddeld 3600 euro per jaar voor inwoning. Maar daar is eten niet bij inbegrepen.