Utrecht krijgt weer een marathon: start en finish in De Uithof

De Utrecht Science Park Marathon werd donderdag tijdens een persconferentie gepresenteerd.

Na twee jaar krijgt de stad Utrecht weer een eigen marathon: de Utrecht Science Park Marathon. De start en finish is in De Uithof.

De Universiteit Utrecht, Hogeschool Utrecht en het Universitair Medisch Centrum Utrecht zijn partners in de nieuwe opzet van de Utrechtse marathon. Zij willen zo bijdragen aan het stimuleren van de breedtesport.

De marathon vindt plaats op 22 maart 2015. Deelnemers kunnen ook een halve marathon, een tien of vijf kilometer lopen. Het is ook weer mogelijk, net als bij de marathon tijdens het lustrum van de Universiteit Utrecht in 2011, om de hele marathon in estafette te lopen in teams van vier lopers.

De marathon start in De Uithof. Vervolgens lopen de deelnemers via de Weg tot de Wetenschap, de Maliebaan, de Dom, Bunnik en Rhijnauwen weer terug naar De Uithof. Het parcours is 21 kilometer lang. Deelnemers aan de hele marathon lopen de route dus tweemaal.

De universiteit, hogeschool en het academisch ziekenhuis gaan stimuleren dat werknemers gaan meelopen. Daarbij wordt met name gedacht aan de estafettevorm waarin teams deelnemen. Olympos overweegt om clinics te geven om studenten op de loop voor te bereiden, zoals dat ook in 2011 is gebeurd.

Financieel ondersteunen de UU, de HU en het UMCU de marathon met 50.000 euro. Dat geld komt uit een ondernemersfonds. Dit fonds bestaat uit geld dat is opgebracht door alle organisaties die op het Utrecht Science Park gevestigd zijn en is bedoeld voor het versterken van de leefbaarheid. De gemeente draagt 30.000 euro bij aan het evenement.

Behalve geld voor de marathon wordt het ondernemersfonds van het Utrecht Science Park ook gebruikt voor subsidies aan onder meer festival deBeschaving en de Tourstart in 2015.

De universiteit was bij de eerdere marathons ook sponsor. Die marathon kwam in 2011 in opspraak toen bleek dat het prijzengeld voor een niet-Nederlandse deelnemer veel lager was dan voor een Nederlandse winnaar. De organisatie zegt zich bij de komende editie niet te richten op toplopers en toptijden. Er wordt geen startgeld betaald en het prijzenbedrag is niet uitzonderlijk hoog. Het prijzengeld is voor Nederlandse en buitenlandse deelnemers gelijk.