Utrecht nog steeds beste Nederlandse universiteit in bekritiseerde Shanghai-lijst

De universiteiten van Utrecht, Groningen en Leiden staan in de top honderd van de wereldwijde Shanghai-ranking die vandaag is verschenen. De Amerikaanse Harvard University is nog altijd nummer één.

Vorig jaar haalden vier Nederlandse universiteiten de top honderd, maar deze keer valt de Vrije Universiteit erbuiten. Utrecht scoort nog altijd het hoogst, al zakt de universiteit van plaats 56 naar 65.

De Academic Ranking of Word Universities, zoals de Shanghai-ranking voluit heet, is de oudste en bekendste wereldranglijst van universiteiten. De makers wegen de wetenschappelijke prestaties van meer dan twaalfhonderd universiteiten: publiceren hun wetenschappers in belangrijke tijdschriften, worden ze vaak geciteerd, winnen ze de Nobelprijs?

Er zijn meer van zulke ranglijsten, zoals de World University Rankings van het Britse tijdschrift Times Higher Education. Daarin scoren de Nederlandse universiteiten hoger. Die ranglijst kiest ook andere criteria, zoals de internationale reputatie en het aantal buitenlandse studenten en docenten.

De ranglijsten krijgen veel kritiek te verduren. Ze zouden slecht zijn voor de wetenschap, omdat onderzoekers met allerlei trucs hun score proberen op te krikken: ze smeren bijvoorbeeld hun bevindingen over meerdere artikelen uit om maar zoveel mogelijk citaties te verzamelen.

Ook zou het onderwijs lijden onder de ranglijsten, omdat onderwijsprestaties niet of nauwelijks meetellen. “Een groep heel slimme professoren in een laboratorium garandeert nog geen goede universiteit”, reageert voorzitter Jan Sinnige van het Interstedelijk Studenten Overleg in een persbericht.

Bovendien vegen ranglijsten alle vakgebieden op een hoop. De rankings per vakgebied, die na verloop van tijd ook op de Shanghai-website komen, geven een ander beeld. Tilburg valt bijvoorbeeld buiten de algemene ranglijst, maar behoort tot de beste honderd in de sociale wetenschappen en de beste 75 in de economie.

Utrecht University

University of Groningen