Utrecht Science Park wint internationale prijs met iLab van de HU

Foto: Femke van den Heuvel/HU

Het Utrecht Science Park (USP) is als winnaar uit de bus gekomen van een internationale prijsvraag onder internationale Science Parken. Ze wonnen de prijs met een iLab van de Hogeschool Utrecht. De universiteit en het universitair medisch centrum zullen bij het project betrokken worden.

In het laboratorium werken studenten, onderzoekers en bedrijven met elkaar. Het prijswinnend concept is vorig studiejaar als een pilot van start gegaan, vertelt Friso Smit van de stichting USP. Drie studenten voerden analyses uit ten behoeve van een farmaceutisch bedrijf uit Azië. “Zij wilden met een geneesmiddel de Europese markt betreden, maar konden niet voldoende gekwalificeerde chemici vinden om het te testen”, zegt hij.

Dankzij iLab wordt de ontwikkeling van geneesmiddelen en de toegang ervan tot de markt versneld. Daarnaast doen studenten ervaring op voor een eventuele baan bij farmaceutische bedrijven. Bedrijven kunnen in het iLab in ontmoeting komen met getalenteerde studenten, waardoor zij stages of een werkplek kunnen vinden. Het laboratorium maakt deel uit van een programma van het Utrecht Science Park om de aanwezige kennis, talenten en onderzoeksinfrastructuur beter te ontsluiten.

De prijs werd op 21 september uitgereikt op het wereldcongres van de Internationale Associatie van Science Parken(IASP) in Moskou. In dit wereldwijde netwerk verenigen managers van science parken en andere gebieden van innovatie zich. Het IASP heeft 387 leden in 79 landen, die mochten stemmen op de beste ‘inspiring solutions’.

De pilot zal worden voortgezet in de vorm van een minor. Ook de universiteit en UMC Utrecht worden bij het project betrokken.

Dit artikel werd eerder gepubliceerd op de site van Trajectum