Utrecht stijgt flink in Shanghai ranking

Voor de Universiteit Utrecht is het de hoogste positie op de ranglijst sinds 2008. Toen was de UU ook 47ste . In de jaren daarvoor stond de UU nog hoger, met als uitschieter plek 39 in 2004.

De UU is opnieuw de beste Nederlandse universiteit in de Chinese ranking. Ook Groningen, Rotterdam en Leiden bevinden zich in de top honderd. De lijst wordt gedomineerd door Amerikaanse en Britse universiteiten. Harvard staat op de eerste plaats, gevolgd door Stanford en Cambridge.

De Shanghai Ranking (officieel Academic Ranking of World Universities) begon in 2003 en is uitgegroeid tot één van de bekendste universiteitenranglijsten ter wereld. De belangrijkste criteria zijn de wetenschappelijke prestaties van wetenschappers en alumni van meer dan twaalfhonderd universiteiten: schrijven ze artikelen voor belangrijke tijdschriften, worden ze vaak geciteerd, hebben ze de Nobelprijs of Fields Medal gewonnen?

Utrecht blijkt vooral succesvol met onderzoekers die veel geciteerd worden. Met de score op dit criterium zit de UU wereldwijd bij de top dertig.

Er zijn meer van dit soort ranglijsten waar de UU op voorkomt. Die lijsten gaan vaak uit van net even andere criteria. In vergelijking met deze rankings scoort Utrecht vaak iets beter op de Shanghai ranglijst, zo blijkt uit een overzicht op de homepage van de universiteit. Gemiddeld staat de UU op een 73ste plaats in de belangrijkste rankings.

In de wetenschappelijke wereld zijn dit soort ranglijsten niet onomstreden. Onderzoekers zouden gedwongen worden tot allerhande trucs om hun score te verbeteren en daar zou de wetenschap niet mee gediend zijn. Ook zou het onderwijs in het gedrang komen, aangezien dat niet of nauwelijks gewicht in de schaal legt.

Tegelijkertijd is een hoge positie op dit soort ranglijsten voor internationale studenten of promovendi vaak een reden om voor een bepaalde universiteit te kiezen.