Utrechtse biowetenschapper Docent van het Jaar

Van Mil werkt aan de faculteit Biomedische Wetenschappen. In een bus met een mobiel DNA-lab rijden zijn studenten naar middelbare scholen om daar te praten over DNA-onderzoek en genetische testen. Zo maakt hij hen bewust van hun maatschappelijke rol.

“Soms denken buitenstaanders dat we via ons DNA in een glazen bol kunnen kijken, maar dat klopt niet”, zei hij vorige week tegen het HOP. “Dat moeten we duidelijk maken. Het zou mooi zijn als mijn studenten daarin een voortrekkersrol spelen.”

Van Mil wordt ook lid van de landelijke Docentenkamer, een initiatief van het Interstedelijk Studenten Overleg en het ministerie van Onderwijs. Dat is een groep docenten die periodiek met de minister praat over actuele kwesties, zoals studenten dat ook doen in de Studentenkamer.

Er waren nog vier andere docenten genomineerd allemaal van hogescholen: Parviz Samim (Hogeschool Utrecht), Stephanie Siersma (NHL Hogeschool in Leeuwarden), Michiel Koelink (Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten) en Thijs Brilleman (Haagse Hogeschool).