Utrechtse serieverkrachter vangt bot bij Hoge Raad

Fragment oude universiteitsblad

Een jaar geleden was Gerard T. in hoger beroep tot zestien jaar gevangenisstraf veroordeeld. Hij is schuldig bevonden aan minstens vier verkrachtingen rond de Utrechtse campus de Uithof.

In 1995 schreef de universiteitskrant van de Universiteit Utrecht voor het eerst over verkrachtingen en aanrandingen rond de campus. Ook in 1996 en 2011 sloeg de man toe. Twintig jaar bleef hij uit handen van de politie.

Maar in 2014 moest hij DNA afstaan na een fietsendiefstal. Dat leverde een match op met DNA dat was aangetroffen bij vier slachtoffers. Dat leidde tot een veroordeling, maar de vier vrouwen waren vermoedelijk niet zijn enige slachtoffers. In achttien andere zaken was er onvoldoende bewijs voor vervolging.

Gerard T. vocht het bewijsmateriaal aan, maar het Hof ziet geen reden om aan de DNA-testen te twijfelen. Toen hij DNA moest afgeven, werd hij bovendien zenuwachtig en leek hij bang betrapt te worden.

“Op internet bezocht hij pagina’s die te maken hadden met de Utrechtse serieverkrachter”, aldus het vonnis van de Hoge Raad, “en hij bezocht pagina’s over DNA-onderzoek, over opsporing, over uitkering tijdens detentie en over zelfmoord. Hieruit blijkt een verband tussen het gedrag van verdachte en de afname van zijn DNA.”