Utrechtse studenten schoppen herrie tijdens de onderwijsactieweek

Maandag probeerde een aantal studenten in de UB Binnenstad medestudenten wakker te schudden door leuzen te roepen door een megafoon. De lawaaimakers tonen daarmee hun solidariteit aan al het onderwijspersoneel (van basisschool tot universiteit) dat vrijdag 15 maart meedoet aan de landelijke stakingsdag.

Na het lawaai volgde een complimentenactie, bedoeld om docenten in het zonnetje te zetten. Op een rood papiertje schreven studenten een compliment die in de UBB tentoongesteld werd. Verder hebben de studenten ruchtbaarheid aan de onderwijsactie willen geven door op verschillende plekken in de stad rode vierkantjes op de straat te krijten of te spuiten.

“Wij vinden het belangrijk dat we als studenten solidair zijn met de docenten. Dat is ook in ons belang”, zegt actievoerder Floris Boudens.

Op vrijdagochtend wil de groep studenten een aantal colleges onderbreken om zowel docenten als studenten op te roepen mee naar Den Haag te gaan. De groep heeft opnieuw twee bussen weten te regelen via de LSVb. Wie nu al weet vrijdag te gaan, kan zich daarvoor al opgeven

Debat met de minister
Hoewel de echte actiedag pas op vrijdag is, heeft de landelijke groepering van woinactie al op donderdagochtend bij de Campus Den Haag van de Universiteit Leiden een debat georganiseerd met onderwijsminister Ingrid van Engelshoven.

Drie wetenschappers zullen de minister ondervragen over onder meer geldstromen binnen het wetenschappelijk onderwijs, de stress onder universitaire docenten en de nadelen van een competitieve onderzoekswereld. De Utrechtse Ingrid Robeyns is een van de wetenschappers die een thema zal pitchen. Aanmelden voor dit debat kan via dit webformulier.

Tags: woinactie