Utrechtse studenten spelen ook EK vrouwenvoetbal, maar dan in Portugal

De Utrechtse dames mogen naar Portugal omdat ze vorig jaar het Groot Nederlands Studentenkampioenschap in Groningen wonnen. Er wachten confrontaties met studententeams uit onder andere Duitsland, Spanje, Frankrijk en Siberië (!). De spelvorm is 7 tegen 7, de vereniging reist met elf spelers af.

Het is niet de eerste keer dat Odysseus aan het EK deelneemt. Drie jaar geleden – toen het toernooi in Rotterdam plaatsvond - werden de dames tweede. Het Utrechtse vrouwenvoetbal staat sowieso op een hoog niveau. Odysseus ’91 speelt volgend jaar in de hoofdklasse, één niveau onder het hoogste amateurniveau.

Meer dan 40 procent van de leden van de Utrechtse studentenvoetbalvereniging is vrouw. Uit een analyse van de KNVB bleek onlangs dat er in Nederland maar twee voetbalverenigingen zijn waar dat percentage hoger is.

Waar de dames van het echte Nederlands elftal inmiddels aardige salarissen verdienen in Europese topcompetities, hebben de Utrechtse dames het financieel nog even wat minder. Om de deelnamekosten van zo’n duizend euro per persoon op te brengen, moesten creatieve initiatieven worden bedacht. Zo stonden de dames op de Koningsmarkt en werden lege flessen opgehaald. Tot eind deze maand loopt nog een crowdsourcingactie, bijdragen zijn zeer welkom.

Verder organiseren de Odysseusvrouwen aanstaande dinsdagavond in de fanzone van het EK op de Neude een flesvoetbalevent waar iedereen aan deel kan nemen. Hiermee leveren ze een tegenprestatie voor een subsidie die ze van de gemeente krijgen.

De verrichtingen van dames in Portugal zijn te volgen via Facebook.