UU klimt tien plaatsen in wereldwijde reputatieranglijst universiteiten

Foto DUB

Voor de jaarlijkse World Reputation Rankings van het Britse tijdschrift Times Higher Education geven ruim tienduizend wetenschappers van over de hele wereld aan welke universiteiten zij de beste vinden. De Universiteit Utrecht, de Universiteit van Amsterdam, de TU Delft en de Universiteit Leiden horen daar opnieuw bij.

Sprong
De Universiteit Utrecht en de UvA deden het zelfs beduidend beter dan vorig jaar. De Amsterdamse universiteit maakt een sprong naar de gedeelde plekken 51 tot 60, terwijl Utrecht opklimt naar de gedeelde plaatsen 81 tot 90. Vorig jaar eindigden beide universiteiten tien posities lager. De onderste helft van de ranglijst wordt gegroepeerd in tientallen, omdat de verschillen volgens de samenstellers miniem zijn.

Wageningen Universiteit belandde in 2015 vanuit het niets op de plekken 61 tot en met 70, maar vorig jaar al zakte ze naar de onderste tien. Dit jaar komt Wageningen niet meer voor op de lijst.

Pas op voor Azië
“Het verval van Wageningen past in een bredere trend”, zegt Phil Baty, redacteur van Times Higher Education. “Westerse instellingen moeten terrein prijsgeven aan de Aziatische universiteiten, die steeds meer aanzien krijgen. Nederland moet oppassen voor de steeds prominentere ‘merken’ in Azië.” Hij wijst ook op drie gezaghebbende Franse universiteiten die dit jaar buiten de lijst zijn gevallen.

Het is geen verrassing dat de ranglijst net als voorgaande jaren wordt aangevoerd door het Amerikaanse Harvard. De Verenigde Staten zijn met maar liefst 41 universiteiten het best vertegenwoordigd. Het Verenigd Koninkrijk volgt met tien universiteiten, gevolgd door China, Duitsland, Japan (allen zes vermeldingen) en Nederland (vier). Daarmee laat Nederland grote landen als Australië, Canada en Frankrijk, die elk drie universiteiten leveren, achter zich.

De World Reputation Rankings 2017 zijn gebaseerd op een enquête onder meer dan tienduizend ervaren wetenschappers uit 137 landen. Zij moesten maximaal vijftien universiteiten noemen die zij als de beste in hun vakgebied beschouwen. Daarbij is volgens Times Higher Education ook gelet op geografische spreiding, zodat er geen eenzijdig Westers beeld zou ontstaan.

Sjoemelen
De reputatie van een universiteit is één van de twaalf criteria die worden meegerekend bij de jaarlijkse THE World University Rankings, die in het najaar bekend wordt. Voor die lijst speelt onder meer het aantal wetenschappelijke publicaties een rol.

Met de Reputation Rankings valt volgens redacteur Baty nauwelijks te sjoemelen. Duizenden academici van over de hele wereld overtuig je niet zomaar, zei hij in een interview in 2015. “Je kunt weinig anders doen dan werkelijk goed presteren. Dat is de schoonheid van deze ranking: hij is heel simpel en niet te manipuleren.”