UU krijgt 200 nieuwe studiewerkplekken

De Universiteit Utrecht krijgt er 200 studiewerkplekken bij. Binnenkort kunnen de 30.000 UU-studenten kiezen uit 6200 plekken.

Het college van bestuur is niet blij met het negatieve oordeel van de Utrechtse student in de Nationale Studenten Enquête als het gaat over het aantal studiewerkplekken van de universiteit. Veel nieuwe werkplekken werden opgeleverd na het houden van de enquête dit voorjaar, zei rector Bert van der Zwaan in een commissie van de Universiteitsraad. De U-raad vroeg als reactie hierop om harde cijfers.

Die kregen de U-raadsleden gisteren. “Het zijn er 6000. Er zijn er het afgelopen jaar 1050 gerealiseerd en er zitten er 200 in de pijplijn.”

“Wat verstaat het college eigenlijk onder een werkplek”, wil studentlid Paul Graas weten. “Is een loungebank met een stopcontact ook een werkplek, of is een werkplek een tafel met stoel?” “Tafel met stoel”, zegt collegelid Hans Amman. “Ze hebben niet altijd een computer.”

En, zo wil studentlid Steven Menke weten, zijn die 1050 werkplekken die vorig jaar zijn gerealiseerd nieuw of zijn dat  plekken die in plaats van andere plekken zijn gekomen? Die vraag blijkt te gedetailleerd voor het college. Hoeveel er dus precies zijn vervangen of nieuw zijn bijgekomen aan de universiteit, werd gisteren niet duidelijk. De rector: “Het zijn er bruto 6000.” “And more to come”, zegt Amman.