UU ruimt fietswrakken op

Fietsers opgelet! Deze maand ruimt de Universiteit Utrecht weesfietsen en fietswrakken op. Fietsen die al langere tijd ongebruikt in de fietsenstallingen en rondom universitaire gebouwen staan, worden verwijderd.

De opruimactie is zondag 9 oktober van start gegaan. Alle fietsen die eruit zien als weesfiets en in de beheerde fietsenstallingen van de universiteit staan, krijgen een label. Een weesfiets is een fiets die al langere tijd ergens gestald staat en door niemand gebruikt lijkt te worden.

Gebruik je je fiets? Dan haal je het label eraf en is er niets aan de hand. Fietsen waar het label op blijft zitten, worden maandag 31 oktober door Fietspunt BV verwijderd. Deze fietsen worden naar het depot van het bedrijf gebracht waar ze drie weken bewaard worden. Tot en met 25 november heb je dan nog de kans om je fiets op te halen, daarna zal deze gerecycled of verkocht worden.

Wil je je fiets ophalen? Neem dan een geldig identiteitsbewijs, je fietssleutel en je portemonnee mee. Je betaalt 12,50 euro aan stallingskosten.

Waarom een opruimactie?
De UU ruimte fietsen op die soms maandenlang een plek bezet houden die andere mensen hard nodig hebben voor fietsen die wél gebruikt worden, zegt de UU. Er worden geen fietsen weggehaald op de International Campus Utrecht en de terreinen van de Hogeschool Utrecht. Door de weesfietsen op te ruimen, komt er weer stallingsruimte vrij.

De weesfietsenactie vindt jaarlijks na de zomervakantie plaats.