UU scoort op duurzaamheidslijst

Voor het vierde jaar op rij is Wageningen Universiteit uitgeroepen tot de meest duurzame instelling van het hoger onderwijs. De UU stijgt flink op de SustainaBul-ranglijst.

Elk jaar rangschikken de studenten van duurzaamheidsnetwerk Morgen universiteiten en hogescholen op volgorde van duurzaamheid. Ze sturen de onderwijsinstellingen een vragenlijst toe en geven punten op grond van de antwoorden en bewijsstukken.

Wageningen staat dus bovenaan, net als in de voorgaande drie jaren. Maar de TU Eindhoven komt deze keer in de buurt en stijgt van de tiende naar de tweede plaats. In het hbo scoort de Hogeschool Utrecht opnieuw het hoogst.

De UU klimt van een negende plaats in de vorige twee edities naar een derde plek, een plek boven de HU. De beoordelingsrapporten van de universiteiten waren maandagmorgen nog niet beschikbaar. Het is daardoor nog niet duidelijk waar de UU de stijging precies aan te danken heeft. De UU maakt sinds vorig jaar april extra werk van duurzame initiatieven in het onderwijs, onderzoek en bedrijfsvoering.

“De onderwijsinstellingen willen allemaal graag verduurzamen”, meent Josefine Rook, voorzitter van Morgen. “Maar ze missen vaak een startpunt.” Daarvoor zouden ze volgens haar de SustainaBul kunnen gebruiken.

De SustainaBul kijkt naar de rol van duurzaamheid binnen onderwijs, onderzoek en de bedrijfsvoering van onderwijsinstellingen. Deze keer is een nieuw thema toegevoegd: de sociale duurzaamheid. Maar dat zorgt nog niet voor grote verschuivingen in de ranglijst.

Elf universiteiten en negen hogescholen doen mee. Dat is belangrijker dan winnen, denken de initiatiefnemers. Wie meedoet, heeft zijn duurzaamheidsbeleid kennelijk op orde.

*update*
Volgens Fay van Zeijl, beleidsadviseur duurzaamheid, scoort de UU in vergelijking met voorgaande jaren vooral beter op ‘duurzaamheid in het onderwijs’. In het concept-Strategisch Plan staat dat de universiteit alle studenten in aanraking wil laten komen met duurzaamheidsaspecten. Ook op het vlak van de bedrijfsvoering boekt de UU winst. “We krijgen waardering voor onze doelstelling om in 2030 klimaatneutraal te zijn.” Waar het duurzaamheid als onderzoeksthema betreft, scoort de UU heel hoog. Maar dat was bij vorige edities van de Sustainabul niet anders.

De Uitslag: