UU tikje minder populair onder studiekiezers

Studiekiezers moeten zich sinds vorig jaar vóór 1 mei aanmelden om zeker te zijn van een opleidingsplek, zodat er tijd is om nog voor de zomer deel te nemen aan matchingsdagen.

Het aantal vooraanmeldingen voor een studie aan de Universiteit Utrecht is met 4 procent gedaald ten opzichte van vorig jaar. Landelijk nam het aantal vooraanmeldingen voor een universitaire bacheloropleiding een klein beetje toe.

Ondanks de afschaffing van de basisbeurs blijft studeren aan Nederlandse universiteiten onverminderd populair. Meer dan 66.000 aspirant-studenten hebben zich dit jaar vóór de deadline van 1 mei aangemeld voor een universitaire bacheloropleiding, ruim 500 meer dan in 2014.

De Universiteit Utrecht is dit jaar een tikje minder populair onder studiekiezers, blijkt uit cijfers van Studielink, de site waar aspirant-studenten zich moeten inschrijven voor een opleiding in het hoger onderwijs. Vorig jaar waren er op dit moment nog 8329 aankomende studenten, nu zijn dat er 7991, 4 procent minder. (genoemde cijfers zijn gewogen vooraanmeldingen; studenten worden slechts gedeeltelijk meegeteld als ze zich voor meerdere opleidingen hebben aangemeld).

Theo Wubbels, als admissions dean verantwoordelijk voor de toelatingsprocedures van de Universiteit Utrecht, ligt niet wakker van de daling in aanmeldingen. "Het is een kleine verandering." Bovendien, zo zegt hij, kan pas in september echt de balans opgemaakt worden. Vooraanmeldingen zeggen lang niet alles over het daadwerkelijke aantal eerstejaars dat in september van start gaat. “Bovendien is het niet de ambitie van de Universiteit Utrecht om zoveel mogelijk studenten te trekken, we willen vooral goede studenten."

Studiekiezers moeten zich sinds vorig jaar vóór 1 mei aanmelden om zeker te zijn van een opleidingsplek, zodat er tijd is om nog voor de zomer deel te nemen aan matchingsdagen. De Universiteit Utrecht hanteerde al eerder de deadline van 1 mei en begon ook als eerste met matchingactiviteiten. De aankomende studenten moeten een vragenlijst invullen, en nemen een dag deel aan onderwijs. Studiekiezers kunnen zich in principe ook nog na 1 mei inschrijven, maar lopen het risico te worden afgewezen.

Veel studenten melden zich aan voor meerdere studies, blijkt uit de Studielink-cijfers. Scholieren gebruiken de matchingsdagen, waarvan de meeste in juni na de eindexamens plaatsvinden, als halve voorlichtingsdagen, merkt Wubbels.

Maar dat is volgens Wubbels niet de bedoeling. "Matchingsdagen zijn juist bedoeld als definitieve check ná de voorlichtingsdagen: past deze studie bij mij of pas ik bij deze studie?"

Het is dit jaar de bedoeling om de matchingsdag nog duidelijker te laten lijken op echt studeren, vertelt Wubbels. “Studenten krijgen vooraf huiswerk waarop tijdens de matchingsdag wordt teruggekomen, maken een toets en krijgen aan het eind van de dag een reflectiegesprek met een docent. Het moet goed tot de studenten doordringen wat de studie inhoudt en of ze geschikt zijn."

Studenten krijgen aan het eind van een matchingsdag een studiekeuzeadvies. Die feedback is overigens niet bindend. Uiteindelijk bepalen studenten zelf of ze zich inschrijven voor de opleiding.

Ondanks het gedaalde aantal vooraanmeldingen blijft de Universiteit Utrecht de populairste studiestad van Nederland. De Erasmus Universiteit Rotterdam (7985), de Universiteit Maastricht (7955) en de Rijksuniversiteit Groningen (7925) liggen niet ver achter.

Opvallende stijgers zijn de Wageningen Universiteit (+ 25 procent), Maastricht (+ 25 procent). Grootste krimper is de Vrije Universiteit in Amsterdam. De VU ziet het aantal aanmeldingen afnemen met 10 procent.