UU urenlang offline, rustige reacties

Een fout van een medewerker van het universitaire onderdeel Information and Technology Services (ITS) zorgde vroeg in de middag voor de overlast. Het ging mis bij werkzaamheden die het netwerk voor gasten van de universiteit, UU-visitor, moesten verbeteren. Door een verkeerde handeling gingen verschillende online diensten een onjuiste route volgen.

Onder meer de toegang tot internet via Eduroam werd daardoor problematisch en universitaire websites waren niet te bezoeken. Ook de DUB-website was onbereikbaar. Om ongeveer vier uur wisten de ITS-medewerkers de gewenste situatie te herstellen.

Voor zover bekend heeft de netwerkstoring niet tot heel grote moeilijkheden geleid. Bij ITS zijn daarover geen meldingen binnengekomen. Op social media bleven de reacties beperkt.

@UniUtrecht reset je router ff aub

— Loes (@soMainstream) 22 november 2017

Ook tijdens een korte rondgang over De Uithof hoorde DUB vooral berustende studenten en medewerkers.

In de UB ontmoeten we Anita van der Aar en Diede Croes. De twee premasterstudenten Jeugdstudies moeten eigenlijk aan een opdracht werken over dierenwelzijn, maar dat lukt even niet. “We hebben data nodig die op Blackboard staan, daar kunnen we dus niet bij.” Veel stress is er nog niet. “We zijn op tijd begonnen, de deadline is volgende week pas.”

Bibliotheek-baliemedewerker Ruud Smit heeft maar even een Word-bestandje aangemaakt om de uitgeleende boeken te registreren. Door de storing werken de scanners voor het uitlenen en terugbrengen niet. Veel bezoekers van de bieb zijn naar huis gegaan nadat de internetproblemen bestonden, vertelt de baliemedewerker. “Maar we er komen ook steeds weer nieuwe studenten binnen. Die willen dan weten waarom het internet op hun laptop het niet doet.” Veel studenten zoeken in eerste instantie de oorzaak bij hun eigen computer, vertelt hij.

Een van die studenten is Jonas Franzen. Hij kwam speciaal naar De Uithof omdat ook in zijn kamer op het University College Eduroam niet werkte. De student Applied Ethics moet wat documenten afmaken. “Maar nu ga ik maar wat lezen, dat moet ook gebeuren.”

In de foyer van het Educatorium prijzen docenten Algemene Sociale Wetenschappen Mara Yerkes en Marcel Hoogenboom zich gelukkig. Ze zijn bezig wat flesjes frisdrank uit te stallen. “We hebben nu de borrel met onze premasterstudenten. Dat wordt vast een stuk gezelliger als niemand op zijn telefoon kan kijken.”

Even verderop is net het college Biologie van Dieren afgelopen. Biologiestudente Mathilda van Breest Smallenburg merkte dat er geen internet was toen zij aantekeningen wilde maken. “Dat doe ik altijd online, ik heb geen Word. Nu heb ik maar extra goed opgelet. Gelukkig wordt het college ook nog opgenomen, ik kan het later dus nog een keer terugluisteren.”