UU-mok voor 20 euro

UU verbant wegwerpbekers al per 1 november

Plastic bekers. Foto: Pixabay
Foto: Pixabay

In de koffieautomaten van onderwijsgebouwen en publieke ruimtes van de UU worden de wegwerpbekers vervangen door herbruikbare hardplastic bekers. Die kosten 1 euro. In de koffieautomaten van kantoorgebouwen verdwijnen plastic bekers helemaal. UU-medewerkers kunnen het servies in de pantry’s gebruiken.

De koffieautomaten worden tussen 1 en 5 november aangepast. Vanaf 6 november zijn er geen wegwerpbekers meer verkrijgbaar.

Duurzamere keuzes
UU’ers kunnen natuurlijk ook een eigen beker meenemen of de Billy Cup gebruiken. Deze herbruikbare beker wordt al gebruikt in de horecagelegenheden en koffiecorners van de UU en kost ook 1 euro.

De Universiteit Utrecht heeft ook een Circular Cup laten maken, die is van gerecyclede koffiebekers gemaakt en voorzien van het UU-logo. De beker is voor 19,95 euro online of bij de recepties in het Bestuursgebouw en het Academiegebouw te koop.

Landelijke regeling
Al voor de zomer werd de prijs van een wegwerpbekertje uit de koffieautomaat verhoogt van 10 naar 25 cent. Vanwege landelijke regelgeving moest er meer worden betaald voor wegwerpbekers en -bakjes bij het afhalen van eten en drinken.

Deze prijsverhoging was ter voorbereiding op het algehele verbod op wegwerpplastic per 1 januari 2024. De universiteit loopt met de ban dit jaar dus voor op Den Haag. Het moet de enorme berg van 1,2 miljoen wegwerpbekers – het jaarlijkse gebruik van alle UU’ers samen – gaan verkleinen. Ook heeft de UU de ambitie om in 2026 de helft minder restafval te storten of te verbranden en wil zij in 2030 helemaal geen afval meer produceren.

Tags: plastic | duurzaam | koffie