UU wil geen student in bestuur

Het Utrechtse universiteitsbestuur heeft geen vacature voor een student-assessor. Dat schrijft UU-voorzitter Marjan Oudeman in reactie op de open sollicitatie van Vidius-voorzitter Isabelle Beelen.

De studentenunie Vidius hoopte met een open sollicitatiebrief de UU ertoe te verleiden een studentlid in het bestuur op te nemen. Aanleiding was het besluit van het UvA-bestuur een student-assessor aan te stellen als handreiking aan de bezetters van de Amsterdamse universiteitsgebouwen.

De Utrechtse collegevoorzitter Marjan Oudeman reageert echter resoluut in een brief (pdf) die Beelen eerder deze week ontving. “Bij het College van Bestuur van de Universiteit Utrecht is van een dergelijke positie geen sprake.”

Oudeman is het ook niet eens met het door Beelen geschetste gebrekkige democratisch gehalte van de universiteit. “Wij hebben daar een ander beeld van.” Volgens Oudeman is er in Utrechts sprake van een goede interactie tussen bestuur en de medezeggenschapsorganen. Studenten spelen daar bovendien een actieve rol bij.

Beelen is teleurgesteld in de reactie van het universiteitsbestuur. “We hadden gehoopt op iets meer instemming.”

Tegelijkertijd waardeert ze de toezegging van het UU-bestuur om donderdag in gesprek te gaan met studenten en docenten over de onvrede die er klaarblijkelijk leeft. “Dan zullen we dit punt opnieuw naar voren brengen.”

De Vidius-voorzitter is het niet eens met voormalig UU-student Anna Grebenchtchikova die het aanstellen van een student-assessor in een uitzending van tv-programma Buitenhof een wassen neus noemde. Grebenchtchikova zei dat ervaringen van studenten in faculteitsbesturen uitwijzen dat zij bij echt zwaarwegende besluiten buitenspel worden gezet.

Beelen: “Natuurlijk, met één student in een niet-gekozen bestuur ga je niet de wereld veranderen. Maar het kan wel een opstap zijn naar meer maatregelen om studenten meer te betrekken bij hun eigen onderwijs.”

In andere steden stak de discussie over een studentlid in het universitair bestuur de afgelopen dagen eveneens de kop op. Het Wageningse bestuur reageerde woensdag ook negatief op het voorstel.