Varsity op lijst van nationaal erfgoed

Foto afkomstig de van Facebook-pagina van de Varsity

De Varsity, het jaarlijkse studentenroeifestijn op het Amsterdam-Rijnkanaal, behoort vanaf dit weekeinde officieel tot het Nederlandse culturele erfgoed. De wedstrijd tussen de studentenroeiverenigingen wordt toegevoegd aan een lijst typisch Nederlandse tradities.

De Nijmeegse Vierdaagse, de woonwagencultuur, het Sinterklaasfeest en het carbidschieten in Drenthe. Ze staan allemaal op de Nationale Inventaris Immaterieel Cultureel Erfgoed. Vanaf aanstaande zondag wordt ook de Varsity vermeld op de lijst met zo´n 60 typische Nederlandse gewoonten en evenementen van het Nederlands Centrum voor Volkscultuur en Immaterieel Erfgoed

De wortels van de studentroeiwedstrijd tussen ‘Oude Vieren’ liggen in 1878 toen Laga uit Delft en Njord uit Leiden een onderling duel uitvochten. De eerste officiële Varsity werd geroeid in 1883 toen het Utrechtse Triton zich in de strijd mengde. In latere jaren sloten steeds meer roeiverenigingen zich aan.

In Houten nemen zondag de beste vier roeiers van de deelnemende verenigingen het voor de 132ste keer tegen elkaar op. Triton hoopt voor het eerst sinds 1967 weer eens met de eer te mogen strijken. Orca, de jongere Utrechtse tegenhanger, won 5 keer, voor het laatst was dat in 2004. Het Amsterdamse Nereus zegevierde liefst 40 keer.

De Varsity trekt jaarlijks duizenden toeschouwers naar het Amsterdam-Rijnkanaal. Velen daarvan zijn uitgedost met hoedjes en dragen wandelstokken. Ze bekogelen elkaar met kluiten aarden en proberen elkaar stropdas te stelen. De aanhang van de winnende boot zwemmen hun helden tegemoet, slechts gekleed in een stropdas.

Op de lijst van nationaal immaterieel erfgoed kunnen alleen tradities worden geplaatst waarvan de overdracht naar andere generaties gegarandeerd is. De Koninklijke Nederlandse Studenten Roeibond (KNSR) die de Varsity jaarlijks organiseert, heeft een actieplan gemaakt om ervoor te zorgen dat studenten in de toekomst het evenement blijven waarderen.

Tags: varsity | roeien | triton | orca