Verenigingsbesturen uit de kleren voor goede doel

Bestuur RAG-week geeft goede voorbeeld

De kalender met sexy besturen. In Nijmegen is het al jaren de grote hit tijdens de RAG-week. Vanaf volgende week is de eerste Utrechtse editie te koop. “Dapper om in je onderbroek in de sneeuw te gaan staan.”

“De belangstelling was eigenlijk verrassend groot. Voor een jaarkalender heb je 12 foto’s nodig, maar 18 besturen gaven onmiddellijk aan mee te willen doen.” Voorzitter Kiki Knegjens van de Utrechtse Ragweek, het goededoeleninitiatief van Utrechtse verenigingen, is opgetogen over de respons op het idee van haar bestuur om een kalender te maken met foto’s van verenigingsbesturen.

Knegjens gaf zelf het goede voorbeeld door zich met haar bestuur in de Zadelstraat bloot te geven, de Dom op de achtergrond. “Maar onze foto is wel het meest uitdagend, hoor. Verenigingen mochten zelf met een idee komen en zover gaan als ze zelf wilden. We wilden geen pikante foto’s. Sexy met een knipoog, is een betere omschrijving.”

Het eindresultaat mag er zijn, volgens Knegjens. Zo heeft ze grote bewondering voor het dappere bestuur van Helix (Natuurwetenschap & Innovatiemanagement) dat zich in de sneeuw liet fotograferen. “Dat is de maand januari in de kalender.”

De bijdrage van haar eigen studievereniging ART is ook bijzonder. “Dat bestuur heeft zich laten inspireren door een iconische foto van Man Ray van een naakte vrouw met vioolsleutels op haar rug.”

Andere besturen die uit de kleren zijn gegaan zijn PAP (Pedagogiek, zie foto onder), De Solleysel (Diergeneeskunde), TC De Uithof (tennis), STUdance (dans), ICU (introductiecommissie), Perikles (Bestuurs- en Organisatiewetenschap, EGEA (geografie) en Drift ’66 (Aardwetenschappen).

Volgens de RAG-weekvoorzitter haakt de Utrechtse Ragweek aan bij het Nijmeegse succes van een kalender met sexy besturen. Ze hoopt bovendien dat de ludieke actie niet alleen flink veel geld opbrengt, maar studenten ook bewust maakt van hun bevoorrechte positie. De RAG-week ondersteunt dit jaar de stichting voor vluchtelingstudenten UAF en de stichting Humana. “Humana verzamelt in Nederland tweedehands kleding die door mensen in de derde wereld nog kan worden gedragen.”

De kalender is vanaf 7 maart te verkrijgen voor 7.50 euro bij alle twaalf deelnemende verenigingen. Bij het beginfeest Ragstock in Tivoli De Helling is er een verkooppunt. Geïnteresseerden kunnen ook een mailtje sturen naar het bestuur van de Ragweek.

De RAG-week heeft 300 exemparen laten drukken. Knegjens: “De opbrengst gaat direct naar de goede doelen die we steunen. Als de kalender goed verkoopt, kunnen we er misschien een traditie van maken, net als in Nijmegen. Ik zou dat erg leuk vinden.”

Overigens deden nog nooit zoveel studieverenigingen mee aan de Utrechtse Ragweek. Voorzitter Kiki Knegjens telt er inmiddels zo’n 50. Zie voor het hele programma hier

Tags: ragweek