Verwarring over stopzetten ov-kaart

Studentenorganisaties worden overspoeld met klachten van studenten die niet weten hoe ze hun ov-kaart moeten stopzetten. DUO begrijpt de verwarring niet.

Studenten die hun opleiding beëindigen en vergeten om hun ov-kaart op tijd af te melden, krijgen van DUO een boete van 97 euro per veertien dagen. Cru, vindt voorzitter Kai Heijneman van de Landelijke Studenten Vakbond.

Hij vindt dat studenten niet goed op de hoogte worden gebracht van de stappen die ze moeten ondernemen om hun ov-kaart op te zeggen. Velen denken dat met het stopzetten van de studiefinanciering bij DUO ook de ov-kaart geblokkeerd is. “Bovendien hebben sommige studenten niet door dat de periode waarin je recht hebt op een ov-kaart onlangs verlaagd is van zeven naar vijf jaar”, zegt Heijneman.

DUO-voorlichter Daniël Blok is verbaasd over de verwarring. “Alle studenten om wie het gaat, ontvangen een brief waarin staat wanneer en hoe zij hun reisproduct stop moeten zetten”, licht hij toe. “Dit gaat op dezelfde manier als waarop het reisproduct geactiveerd wordt: bij een oplaadpunt.”

“Bij ons blijkt dat niet alle studenten die brief ontvangen”, reageert Thijs van Reekum, voorzitter van het Interstedelijk Studenten Overleg. “DUO probeert het wel, maar de communicatie moet verbeterd worden.”

Wel wijzen beide voorzitters op de eigen verantwoordelijkheid van studenten. “Maar dat neemt niet weg dat het opzeggen zo simpel mogelijk moet worden gemaakt”, aldus Heijneman.